농업계고등학교 교과서의 농촌어메니티 내용분석 및 교육내용 개발

Content Analysis and Development of Rural Amenity Education Contents for the Textbooks of Agricultural Highschool

  • 김은자 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 류청산 (경인교육대학교 생활과학교육과) ;
  • 김상범 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 이정원 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • 투고 : 2010.11.05
  • 심사 : 2010.12.05
  • 발행 : 2010.12.31

초록

21st century has begun as an age of green growth. Development paradigms disregarding environmental sustainability are being changed and henceforth, stronger efforts should be made to discover and utilize green values. With the importance of green values, rural amenity which is in the spotlight as a new channel to change the way people think about depressed agriculture and rural community could be the key to discover green values of rural area. This study is to emphasize rural amenity and to rectify prejudiced and distorted contents of agriculture and rural community in agricultural highschool textbooks. By doing this, students of agricultural highschool who will lead agriculture in the future will come to recognize the importance of agriculture and rural area and discovering it's values. This study was done through analysis and development of contents in 39 kinds of textbooks of Agricultural highschool. A content analysis was employed to examine to what extent the contents on agriculture and rural community were reflected in the textbooks of agriculture highschool. And 262 new education contents formulating positive and exact rural amenity concept were developed and 62 of them were included in textbooks.

키워드

참고문헌

  1. 강대구.서우석.김은자. (2006). 농업.농촌의 다원적 가능에 관한 실과 교과서 내용 분석 연구. 농 촌진흥청 농촌자원개발연구소.
  2. 교육과학기술원(2009). 농업 이해. (주)지학사.
  3. 교육과학기술부(2009). 농업 기초 기술. (주)지학사.
  4. 교육과학기술부(2009). 농업 정보 관리. (주)지학사.
  5. 교육과학기술부(2009). 농업 경영. (주)지학사.
  6. 교육과학기술부(2009). 생물 공학 기초. (주)지학사.
  7. 교육과학기술부(2009). 재배. (주)지학사.
  8. 교육과학기술부(2009). 작물 생산 기술. (주)지학사.
  9. 교육과학기술부(2009). 숲과 인간. (주)지학사.
  10. 교육과학기술부(2009). 산림 자원 기술. (주)지학사.
  11. 교육과학기술부(2009). 원예. (주)지학사.
  12. 교육과학기술부(2009). 생활 원예. (주)지학사.
  13. 교육과학기술부(2009). 생산 자재. (주)지학사.
  14. 교육과학기술부(2009). 원예 기술 I. (주)지학사.
  15. 교육과학기술부(2009). 원예 기술 II. (주)지학사.
  16. 교육과학기술부(2009). 축산. (주)지학사.
  17. 교육과학기술부(2009). 사육 기술 I. (주)지학사.
  18. 교육과학기술부(2009). 사육 기술 II. (주)지학사.
  19. 교육과학기술부(2009). 누에와 비단. (주)지학사.
  20. 교육과학기술부(2009). 조경. (주)지학사.
  21. 교육과학기술부(2009). 조경 기술 I. (주)지학사.
  22. 교육과학기술부(2009). 조경 기술 II. (주)지학사.
  23. 교육과학기술부(2009). 농업과 물. (주)지학사.
  24. 교육과학기술부(2009). 농촌과 농지 개발. (주)지학사.
  25. 교육과학기술부(2009). 농업 토목 기술 I. (주)지학사.
  26. 교육과학기술부(2009). 농업 토목 기술 II. (주)지학사.
  27. 교육과학기술부(2009). 농업 기계. (주)지학사.
  28. 교육과학기술부(2009). 농업 기계 공작. (주)지학사.
  29. 교육과학기술부(2009). 농업 기계 기술 I. (주)지학사
  30. 교육과학기술부(2009). 농업 기계 기술 II. (주)지학사.
  31. 교육과학기술부(2009). 식품 과학. (주)지학사.
  32. 교육과학기술부(2009). 식품 위생. (주)지학사
  33. 교육과학기술부(2009). 식품 가공 기술 I. (주)지학사.
  34. 교육과학기술부(2009). 식품 가공 기술 II. (주)지학사.
  35. 교육과학기술부(2009). 농산물 유통. (주)지학사
  36. 교육과학기술부(2009). 농산물 유통 관리 I.(주)지학사.
  37. 교육과학기술부(2009). 농산물 유통 관리 II. (주)지학사.
  38. 교육과학기술부(2009). 환경 보전. (주)지학사.
  39. 교육과학기술부(2009). 환경 관리 I. (주)지학사.
  40. 교육과학기술부(2009). 환경 관리 II. (주)지학사.
  41. 김용익. (2005). 초.중.고 교과서에 나타난 발명 교육 내용 분석. 농업교육과 인적자원개발, 37(4), 319-341.
  42. 김은자. (2007). 농촌어메니티의 평가준거 개발 연구. 서울대학교 박사학위 논문.
  43. 김은자. (2008). 초.중.고 국어교과서에 나타난 농업.농촌 다원적 기능 교육 내용 분석. 한국지역사회생활과학회지, 19(4), 619-640.
  44. 김은자 . 김은자 . 안삼영 . 김영 . 이상영 . 이정원. (2009). 초.중.고 과학교과서에 나타난 농업.농촌 다원적 기능 교육 내용 분석. 농촌지도와개발, 16(4), 869-912.
  45. 나승일. (1999a). 초.중.고교 교과를 통한 교양농업의 지도 내용. 한국농업교육학회지, 31(4), 1-19.
  46. 나승일. (1999b). 정보화 사회의 초.중.고등학생들을 위한 교양농업교육의 내용에 관한 연구. 한국농업교육학회지, 31(1), 21-42.
  47. 농림부. (2005). 2005년도 손에 잡히는 농정홍보. 농림부.
  48. 농촌진흥청. (2006). 농업.농촌의 다원적 기능. 고등학교용 교과서 보완 지도자료. p.123, 158.
  49. 이용환 . 최유현 . 이한규 . 한지영 . 방재현. (2004). 정교화이론에 의한 제 7차 교육과정 실과(기술)교과서 내용분석. 한국농업교육학회지 36(2), 49-64.
  50. Kunkel HO. (1992). Integrating agriculture into precollege education : opportunities from kindergarten to grade 12. Agriculture and the undergraduate preceedings. Washington, D. C : National Academy press.