DOI QR코드

DOI QR Code

The Interpretation of German Fairy Tale "Three Dogs" from the Aspect of Analytical Psychology

독일민담 '세 마리 개 Die drei Hunde'(Ludwig Bechstein)의 분석심리학적 관점에서의 이해

  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2010.12.10
  • Published : 2010.12.25

Abstract

I tried here to interpret german fairy tale "Three Dogs" from the aspect of analytical psychology. A poor young shepherd will be 'hero'accidently while wandering the world to find good luck. When he was exhausted and frustrated in wandering life, a stranger appeared before him. A stranger offered barter. So he exchanged three sheep with three black dogs which a stranger had. One dog can bring the food. Another dog can tear everything. The last one can break even steel and iron. After that, shepherd led a satisfactory wandering life. On the way, he met a sad princess who should sacrifice herself for the piece of the country to the dragon which swallows a young girl yearly. But the strong black dog which tears everything, killed the dragon and saved the princess from the sacrifice. After that, a young shepherd promised princess to come back to her after three years of wandering life. In the meanwhile a horse driver played hero false. But the princess couldn't reveal the truth because of the threat of horse driver. Three years later, the young shepherd appeared in the castle. But the true hero was caught in the prison and finally cried out the strongest dog and succeeded in escaping from the prison. And with help of another dog which bring food to him, he could meet the princess and finally married her. So they lived happy life for a long time. But he remembered the poor younger sister. So he wanted to live together with her. After that, three dogs left him with saying, they stayed to see whether he shares his good fortune with his younger sister. Then they turned into birds and disappeared in the air. In this fairy tale can we find many important symbols. With the amplification of symbols and the interpretation of this fairy tale in terms of Jung's analytical psychology, I tried to find the meaning of individuation process in this fairy tale. Hero kills the dragon which could symbolize negative mother archetype. After overcoming the negative mother complex, he could get princess which could be expressive of Anima. This marriage could symbolize coniunctio oppositorum, an important process in individuation. Each fairy tale tells us the individuation process in a different way. And the fairy tale works always in our mind with plain, simple, pure, crystal like nature. Through it can we take precious treasure like wisdom for life.

이 논문에서는 독일 민담 "세 마리 개"를 분석심리학적 관점에서 해석해 보고자 시도하였다. 이 민담의 내용은 다음과 같다. 한 가난한 양치기가 양 세 마리를 데리고 행운을 얻기 위해 세상구경을 다닌다. 그러다 방향을 잃고 지친 좌절의 순간, 어떤 낯선 이의 출현으로 검은 세 마리 개와 자신의 양 세 마리를 교환하게 된다. 그 세 마리 개는 양식을 가져다주는 개, 모든 것을 갈기갈기 찢을 수 있는 개, 강철을 부술 수 있는 강한 개였다. 이 세 마리의 개와 함께 충만한 방랑생활을 하다가 괴물의 희생제물이 되기 위해 검은 마차를 타고 가고 있는 검은 옷의 슬픈 공주를 만나게 된다. 갈기갈기 찢는 검은 개의 도움으로 용을 죽인 후 공주를 구원하게 된다. 이에 공주는 젊은이에게 감사의 표시를 하기를 원하지만, 주인공은 3년간 세상구경을 한 후에 돌아올 것을 약속한다. 그 사이에 마부의 가짜 영웅행세와 위협에도 불구하고 공주는 그 위기를 슬기롭게 견뎌낸다. 약속대로 3년 후 주인공이 궁궐로 왔지만 마부의 가짜 영웅행세로 진짜 영웅인 젊은이는 철창 감옥에 갇히는 신세가 된다. 그러나 이 때, 철창 감옥을 부술 수 있는 가장 강한 개를 불러 주인공은 감옥에서 탈출하게 되고, 자신이 진짜 영웅임을 입증하여 마침내 공주와 결혼하여 오랫동안 행복한 삶을 살게 된다. 그러던 중 주인공은 홀로 집에 남아 있는 불쌍한 누이와 자신의 행운을 나누기를 원한다. 이를 지켜본 세 마리 개는 이제 자신들이 더 이상 곁에 있을 필요가 없음을 말하고는 새들로 변해 공중으로 사라지게 된다는 내용이다. 이 민담의 모티브는 영웅 모티브이며, 주인공이 부정적 모성 콤플렉스를 어떻게 극복하는 지를 보여주고 있다. 이렇게 각 민담은 우리에게 각기 다른 방식으로 개성화 과정을 이야기 하면서 그 개성화 과정에서의 어려움의 극복과정과 그 목적의미를 우리에게 보여주고자 하고 있다. 민담은 매우 담담하고 단순하지만 순수하게 우리에게 다가오고, 이러한 민담을 통해 우리는 삶의 지혜라는 매우 귀중한 보물을 얻고 있다고 본다.

Keywords

References

  1. 간보干寶(전병구역)(1997) : ≪수신기≫, 자유문고, 서울
  2. 김종대(2001) : ≪우리문화의 상징세계(33가지 동물로 본)≫, 다른세상, 서울
  3. 데. 체렌소드놈 D. Tserensodnom (이안나 역)(2007) : ≪몽골의 설화≫, 문학과 지성사, 서울
  4. 막스 뤼티 Max Luthi(김경연 역)(2008) : ≪옛날 옛적에... 민담의 본질에 대하여≫, 천둥거인출판사, 파주
  5. 막스 뤼티 Max Luthi(김홍기 역)(2005) : ≪유럽의 민담≫, 보림출판사, 파주
  6. 손진태(1954) : ≪한국민족설화의 연구≫, 을유문화사, 서울
  7. 이부영(2000) : ≪ 한국민담의 심층분석≫, 집문당, 서울
  8. 진 쿠퍼(이윤기 역)(2003) : 그림으로 보는 세계문화상징사전, 까치출판사, 서울
  9. 프란츠 칼 엔드레스, 안네마리 심멜(오석균 역)(1996) : ≪수의 신비와 마법≫, 고려원 미디어출판사, 서울
  10. 칼 구스타브 융(한국융연구원 C.G. Jung 저작 번역위원회 역)(2002) : 융 기본 저작집 2권 ≪원형과 무의식≫, 솔출판사, 서울
  11. 칼 구스타브 융(2004) : 융 기본 저작집 3권 ≪인격과 전이≫, 솔출판사, 서울
  12. 칼 구스타브 융(2006) : 융 기본저작집 8권 ≪영웅과 어머니 원형≫, 솔출판사, 서울
  13. Erich Neumann(1995) : The Origins and History of Consciousness Bollingen Series XLII, Princeton University Press
  14. Erich Neumann(2003) : Die Grosse Mutter Die Weiblichen Gestaltung des Unterbebussten, Patmos, DUsseldorf
  15. Hanns Bachtold-Staubli(1987) : Handwortbuch des deutschen Aberglaubens, de Gruyter, Berlin .New York
  16. Knauer Verlag(2001) : Das grosse Marchenbuch, Munchen
  17. Marie-Luise von Franz(1996) : The Interpretation of Fairy tales, Shambhala