Community-Based Learning and Capstone Design

지역사회경험학습과 공학설계교육

  • Lee, Joo-Sung (KAIST Graduate School of Innovation and Technology Management) ;
  • Jeong, Bong-Ju (Yonsei University, Department of Information and Industrial Engineering)
  • 이주성 (KAIST 기술경영전문대학원 경영과학과) ;
  • 정봉주 (연세대학교 공과대학 정보산업공학과)
  • Received : 2010.04.10
  • Accepted : 2010.10.12
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Design and management of information and industrial engineering (DMIIE) is a project-oriented junior/senior class that integrates the methodologies of industrial and information engineering in order to solve real-world problems. It examines social issues, engineering approaches to solve the problems and business models that can generate sustainable value for society. This course help students use their engineering knowledge to assess and solve the problems faced by local community. By conducting real-world projects, students get an opportunity to refine their oral and written communication skills. In this paper, the experience of DMIIE course is presented. The effects of the community-based learning for a senior design course are discussed. The possibility of using this blended type of design course to meet the ABEEK outcomes is also stated.

<정보산업응용설계 및 경영>은 연세대학교 공과대학 정보산업공학과의 4학년 졸업설계 과목이다. 본 수업은 문제해결을 위한 방법론을 설계하고 적용하는 프로젝트 중심의 캡스톤디자인 과목으로, 최고학년으로서 그 동안 익힌 산업공학, 정보시스템공학, 공학경영 관련 지식을 종합하여 현장의 문제해결에 활용하게 한다. 프로젝트 결과물은 정보통신기술을 산업공학 분야에 활용한 '비즈니스모델' 또는 '서비스모델'의 주요 부분을 구성해야 하며 '설계물이 어떻게 해당 기관에 수익을 창출하며 운영될 것인가?'를 명시적으로 보여야 한다. 또한 지역사회경험학습(Community-Based Learning)을 도입하여 비영리기관의 실제 문제를 정보산업공학 지식을 적용하여 해결해 보도록 함으로써 공학이 사회를 위해 도움이 되도록 어떠한 방향으로 쓰여야 하는지 수강생이 느낄 수 있도록 한다. 외부기관 평가, 학생 만족도, 학습성과 평가 결과는 본 수업이 오래되지 않았음에도 ABEEK 산업공학 프로그램 교육성과를 잘 만족시키고 있다는 것을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 최성욱(2008). 학습으로 엮어낸 '사회봉사', 학생 자발성 키워준다. 교수신문, 2008년 10월 13일.
  2. Eyler, J.(2002). Reflection: Linking service and learning - Linking students and Communities. Journal of Social Issues, 58(3): 517-534.
  3. Battistoni, R. M.(2002). Civic Engagement Across the Curriculum. A Resource Book for Service- Learning Faculty in all Disciplines.
  4. Sullivan-Catlin, H.(2002). Food, hunger, and poverty: A thematic approach to integrating service learning. Teaching Sociology, 30: 39-52.
  5. Heffernan, K.(2001). Fundamentals of Service- Learning Course Construction. Providence. RI: Campus Compact, Brown University.
  6. St. Lawrence University, Community-Based Learning Programs. accessed May 2010.
  7. http://www.stlawu.edu/cbl/cblresources.html
  8. Klamma, R., Rohde, M. & Stahl, G.(2004). Community- Based Learning: Explorations into Theoretical Groundings, Empirical Findings and Computer Support. California.