Study on Image Processing Algorithm Education Based on Web Camera and LEGO Mindstorms

웹 카메라와 LEGO Mindstorms를 활용한 영상 처리 알고리즘의 교육에 관한 연구

  • Kim, Sung-Young (School of Computer Engineering, Kumoh National Institute of Technology) ;
  • Hwang, Jun-Ha (School of Computer Engineering, Kumoh National Institute of Technology)
  • 김성영 (금오공과대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 황준하 (금오공과대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2010.06.28
  • Accepted : 2010.09.21
  • Published : 2010.12.31

Abstract

In this paper, we describe a case study of a new lab. project that improves efficiency for education and interest on learning in image processing and pattern recognition related subjects by using LEGO Mindstorms. In addition we verify the validity with analysis of the practical application. LEGO Mindstorms is already used in many educational institution of several countries since about 10 years ago and various case studies have been published. The use of LEGO Mindstorms is generally positive but the negative comments about this exist. The main cause of negative opinion is from unpredictability. The unpredictability from mainly analog characteristics of robot can degrade the effective learning. The describing lab. project suppresses occurrence of unpredictability by minimizing dependence on robots. Students can concentrate on learning the related algorithms by minimizing the learning content and further consideration.

본 논문에서는 영상처리 및 패턴인식 관련 과목에서 알고리즘의 효과적인 교육과 학습 흥미 유발이 가능하게 하는 LEGO Mindstorms 기반의 설계 프로젝트의 운영 방안에 대해 제안한다. 또한 실제 적용 사례를 분석하여 그 타당성을 검증한다. Mindstorms는 10여 년 전부터 여러 나라의 정규 교과목 수업에 활발하게 사용되고 있으며 수업에 적용한 사례에 대한 연구도 다수 발표되었다. 연구 결과는 대체적으로 Mindstorms의 사용이 수업에 긍정적인 효과를 나타내는 것으로 보고하고 있지만 일부 부정적 의견도 존재한다. 부정적 견해의 주요 원인은 Mindstorms의 사용으로 인한 비예측적인(unpredictable) 요소의 발생이다. 이런 비예측성은 주로 로봇의 아날로그적인 특징에 기인하며 학습 효율의 저하를 초래하고 있다. 본 논문에서 기술하는 설계 프로젝트는 로봇에 대한 의존도를 최소화하여 비예측적인 요소의 발생을 억제함으로써 로봇 사용으로 인한 수업 흥미도는 증가시키되 추가적으로 발생할 수 있는 학습내용과 고려사항은 최소화하여 알고리즘 학습에 집중할 수 있도록 한다.

Keywords

References

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