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Performance Analysis of Methanol Fueled Marine Solid Oxide Fuel Cell and Gas Turbine Hybrid Power System

메탄올 연료형 SOFC/GT 하이브리드시스템의 성능 평가

  • 오세진 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 임태우 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 김종수 (한국해양대학교 선박전자기계공학부) ;
  • 길병래 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 박상균 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 김만응 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 이경진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 오진숙 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김명환 (한국해양대학교 기관시스템공학부)
  • Received : 2010.07.26
  • Accepted : 2010.11.05
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The strengthened regulations for atmospheric emissions from ships have caused a necessity of new, alternative power system in ships for the low pollutant emissions and the high energy efficiency. Recently, new kinds of propulsion power system such as fuel cell system, which use hydrogen as an energy source, have been sincerely considered. The purpose of this work is to predict the performance of methanol fueled SOFC/GT hybrid power system and to analyze the influence of operating temperature of stack, current density of stack, pressure ratio of turbine, temperature effectiveness of recuperator, turbine inlet temperature.

GHG 및 대기오염물질 배출 규제는 고효율 및 친환경에 적합한 새로운 선박용 동력장치의 필요성을 제기하고 있다. 최근 이와 같은 문제들을 근본적으로 해결하기 위한 지속가능한 방법으로서 연료전지를 선박의 동력발생장치로 도입하고자 하는 검토가 진행되고 있다. 본 논문은 액체연료인 메탄올을 기반으로 한 고체산화물형 연료전지/가스터빈 하이브리드시스템의 성능을 평가한 것으로 스택의 작동온도, 전류밀도, 가스터빈 압력비, 공기예열기 온도효율, TIT(turbine inlet temperature)의 영향을 시뮬레이션으로 검토하고 그 결과를 기체연료인 메탄의 경우와 비교하고 있다.

Keywords

References

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