The Effects of Lesson Using Video UCC on Understanding an American Culture and Interesting English Lessons

UCC 동영상을 활용한 수업이 미국문화 이해도와 영어수업 흥미도에 미치는 영향

  • Yu, Jeong-Su (Department of Computer Education, Jeonju National University of Education) ;
  • Lee, Ji-Young (Jeonju Inhu Elementary School)
  • Published : 2010.03.31

Abstract

This paper is a research to know how to influence english lessons in a elementary school, when the class uses both video UCC and PPT to understand for an american culture and english lessons. We study 68 students in the 5th grader for 5 months. The results of the experiment research are as follows. Students of an experiment group show the advanced increase than a control group in understanding. We measure the degree of interesting about English lesson. The motive and interest in english lessons of an experiment group show the developed result. We put a question the experiment group on their opinion in video UCC utility. The experimental group answer the ratio of very positive opinion in usefulness and interest.

본 연구는 초등학교 영어수업에서 UCC 동영상과 PPT가 미국문화 이해도와 영어교과 흥미도에 어떤 영향을 미치는지 알아보았다. 실험집단은 UCC 동영상을 활용한 미국문화 수업, 통제집단은 PPT를 활용한 미국문화 수업을 초등학교 5학년 학생 68명을 대상으로 5개월 동안 시행하였다. 실험을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 실험집단의 학생들은 통제집단 학생들에 비해 문화 이해도가 유의미한 향상을 보인 것으로 분석되었다. 실험집단의 학생들은 통제집단 학생들에 비해 영어 교과에 대한 흥미도는 큰 차이를 보이지 않았지만, 영어 학습 동기와 영어 학습에 대한 흥미도는 통제집단에 비해 유의미한 차이를 보였다. 실험집단을 대상으로 한 UCC 동영상 활용에 대한 유용성과 흥미도 결과 UCC 동영상을 활용한 수업이 미국문화 이해도와 영어교과 흥미도에 효과가 있음을 알 수 있었다.

Keywords