A Comparative Analysis on Educational Achievement in Mathematics Classifying by Content Areas of the Primary and Secondary School Students

초.중.고등학생의 수학과 내용 영역별 학업성취도 비교 분석 -2003~2008년 국가수준 학업성취도 평가 결과를 중심으로-

  • Lee, Bong-Ju (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • Received : 2010.09.25
  • Accepted : 2010.11.07
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The Purpose of this study is to draw a few lessons for the effective teaching and learning throughout a comparative analysis on the results of the educational achievement on Mathematics of the primary and secondary school students. The primary sources for this research are based on the results of the six-times national level tests performed annually by all level students from 2003 to 2008. In order to achieve this goal, I, firstly, extract the lowest content area in terms of the annual average of the right answer ratio after examining the ratio of right answers to each math problem by classifying all multiple-choice questions of the educational achievement tests from 2003 to 2008 into the relevant content areas. Next, the characteristics of the content area which distinguish the lowest right answer ratio are qualitatively analyzed. Lastly, information on the content area which the school students of all classes feel very difficult to solve is provided via reckoning the average right answer ratio per each content area against all math questions at the last six-times of the national level tests.

이 연구의 목적은 초 중 고등학생의 수학과 학업성취도 비교 분석을 통해 효과적인 교수 학습을 위한 시사점을 도출해 보는 것이다. 분석을 위한 근거 자료는 지난 2003년부터 2008년까지 6년 동안 실시된 국가수준 학업성취도 평가 결과를 활용하였다. 먼저, 2003년부터 2008 년까지의 학업성취도 평가에 이용된 모든 선다형 문항을 내용 영역별로 분류하여 문항별 정답률을 조사하고 연도별 평균 정답률이 가장 낮은 내용 영역들을 도출하였다. 다음으로, 가장 낮은 정답률을 표시한 내용 영역별 문항을 질적으로 분석하였다. 마지막으로, 6년 동안 출제된 모든 문항에 대하여 전체 학생의 내용 영역별 평균 정답률을 산출함으로써 학교급별 학생이 가장 어려워하는 내용 영역에 대한 정보를 제공하였다.

Keywords

References

  1. 교육부, 수학과 교육과정, 서울 : 대한교과서주식회사, 1997.
  2. 고정화.도종훈.이학렬.조지민.김명화.최인봉.송미영.김수진, 2006년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2007-3-4, 2007.
  3. 고정화.서보억.이학렬.양길석.송미영.최인봉.김희경.유진은, 2007년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2008-5-3, 2008.
  4. 김명숙.노국향.박정.부재율.양길석, 국가수준 교육성취도 평가 방안 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 98-8, 1998.
  5. 김명숙.황혜정.최승현.이명희.강운선.박선미.김재춘.박정.설현수, 국가수준 교육성취도 평가 연구 II : 사회.수학 영역 예비 문항 개발 및 현장 적용 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 99-9-1, 1999.
  6. 김선희.고정화.조영미.구자형.이양락.구자형.이양락.조지민.송미영.시기자.김수진, 2004년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2005-1-4, 2005.
  7. 김선희.권점례.고정화.김경리.조지민.박정.김수진, 2005년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2006-1-3, 2006.
  8. 김성숙.백순근.채선희, 1998년도 초.중.고 학업성취도 평가 연구, 한국교육과정평가원, 1998.
  9. 노국향.박정.부재율, 국가수준 교육성취도 평가 방안 연구, 한국교육과정평가원, 1998.
  10. 이봉주.권점례.최익준.정은영.최인봉.김희경.김소영.유진은, 2008년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2009-9-3, 2009.
  11. 이봉주.조영미.도종훈.나귀수.이윤주.정구향.채선희.김경희.김재철.손원숙.이교희, 2002년 국가수준 교육성취도 평가 연구( II ), 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2003-1-4, 2003.
  12. 조영미.이대현.이봉주.구자형.정구향.김경희.김재철.반재천.민경석, 2003년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-1-4, 2004.
  13. A. Hughes, Testing for language teachers, Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  14. NAGB, Background information framework for the national assessment of educational progress, National Assessment Governing Board, U.S.: Department of Education, 2003.
  15. NAGB, Science framework for the 2005 national assessment of national progress, National Assessment Governing Board, U.S.: Department of Education, 2004.
  16. NAGB, No Child Left Behind Act of 2001,. Retrieved September, 2005, from the World Wide Web: http://www.nagb.org, 2005.
  17. R. W. Tyler, Specific approaches to curriculum development. In H. A. Giroux, A. N. Penna, & W. Pinar (Eds), Curriculum and instruction (pp. 17-30), Berkeley, CA: McCutchan Publishing Co, 1981.