On the plane geometry using taxicab distance function

택시거리함수를 이용한 평면기하에 관한 연구

  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.09.24
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Taxicab distance function is a practical distance notion which gives us information of real world pathway distance that really taxi can go through. As one of the non-Euclidean geometry, this study of an ideal city with all roads running horizontal or vertical, was introduced by the Russian Mathematician H. Minkowski and synthetically reported by the E. F. Kraus in 1986. After that, there were many reports and papers on this topic and still being researched. At this point of view, our research about taxicab geometry provides its differences from Euclidean plane geometry, and considers about several theorems on plane geometry using the taxicab distance function.

택시거리함수는 거리함수의 조건을 만족하면서 실제로 택시가 갈 수 있는 경로를 따라 이동할 때 거리 개념을 주는 실용적인 거리개념이라 할 수 있다. 비 유클리드 기하의 하나로서 실제로 평면상을 이동하는 우리 실생활을 반영할 수 있는 이 개념은 러시아 태생의 수학자 H. Minkowski에 의해 처음으로 제안되고, E. F. Krause(1986)에 의해 단행본으로 출판되어 기본개념과 그간의 결과들이 소개 되어졌다. 그 후 이 거리개념을 가지는 공간에서 많은 연구가 이루어지고 있다. 본 연구에서는 비 유클리드 기하인 택시기하의 문제를 유클리드 평면기하의 결과 및 택시기하에 대한 선행연구결과 등을 참조하여 유클리드 기하와의 차별점과 택시거리함수를 이용한 평면기하의 제정리를 고찰하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 경기도

References

  1. 김경동․김희식 (2004). 택시기하학(비유클리드 기하학에서의 모험), 서울: 경문사.
  2. 문숙미 (2007). 택시기하에서의 택시삼각함수, 제주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 박순용 (2006). Taxicab 평면에서의 삼각형의 오심, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 엄상섭 (1976). 일반기하학, 교학사.
  5. 원대윤 (1999). Taxicab 기하학에 관한 연구, 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 장은정 (2006). 택시캡평면 에서의 등거리변환, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 조미애 (2009). 택시캡 평면에서 유한개의 점으로부터 거리의 합이 최소가 되는 영역과 삼중초점 타원 그래프, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. T.Nanba (2008). 평면도형의 기하학(Japanese), 현대수학사, Kyoto.
  9. E.F.Krause (1986). Taxicab Geometry : An advance in Non-Euclidean Geometry, Dover Publication, New York.