Study the Satisfaction of the Korean Culinary Students in RI in the United States

미국 조리 유학생 만족도에 관한 연구 - 로드아일랜드 주를 중심으로 -

  • Received : 2010.03.09
  • Accepted : 2010.09.02
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study investigates the satisfaction of the culinary students during their studies in Rhode Island State (R1) in the United States. This research will prepare and give guidance to those who wish to study abroad. For this research, interviews and surveys were conducted and along with total of 68 copies of questionnaire were collected from to the Korean culinary students in the RI from Sep. 2007 to Mar. 2008. The analysis of the data was based on a Likert scale. Findings showed that most students chose to study abroad in their major felt satisfied with their school facilities. The research also indicated that where few challenges, such as language barrier and cultural differences. The inconveniences were with language problems and progress gradually into cultural challenges. In this respect, culinary students need to have more linguistic preparation and as well as to learn the importance of multiculturalism and globalization. Successful study abroad requires both personal and academic preparation. Teacher and parents should give supports and provide the fundamental skills that the students need to have a productive experience.

본 연구는 미국 로드아일랜드 주에 거주하는 조리 유학생들의 생활과 유학 만족도에 대한 기초 조사이다. 조리 유학생들의 유학 만족도를 파악함은 조리 유학을 준비하거나 계획을 하는 학생들에게 방향을 제시하기 위함이다. 본 목적을 수행하기 위해 로드아일랜드 현지에서 2007년 9월부터 2008년 3월까지 로드아일랜드 조리 유학생들을 대상으로 설문을 실시하여 총 68부를 수집하였다. 설문은 리커트 척도를 기본적으로 사용하였다. 조사 결과 조리 유학생들은 자신의 전공을 보다 심도있게 배우기 위해 유학을 선택한 것이 높게 나타났으며, 시설 면에서도 높은 만족도를 나타냈다. 유학 초기에는 언어 문제로 어려움을 겪었지만 후에는 관계문제가 높게 나타났다. 이러한 결과로 볼 때 유학을 준비할 때는 언어 준비는 물론이고, 인간관계에 대한 훈련이 필요한 것으로 나타났다. 따라서 유학을 준비하는 학생이나 특히 부모들과 유학을 지도하는 교사들의 경우 언어적인 문제뿐만 아니라 인간관계 훈련에 관심을 가지고 유학을 준비하거나 유학을 지도해야 할 것이다.

Keywords