An Effect on Service Satisfaction by Information Valuation Evaluation Factor in M-commerce Industry

모바일 커머스 산업에 있어서 정보가치 평가 요인이 무선인터넷 서비스 만족에 미치는 영향 연구

  • 김민철 (제주대학교 경영정보학과 및 관광과경영경제연구소) ;
  • 양영배 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김두경 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 냠수릉 (제주대학교 경영정보학과)
  • Received : 2010.03.24
  • Accepted : 2010.08.20
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The mobile commerce (m-commerce) has very high market value unlike other technology innovation areas in IT industries and also changing rapidly. Therefore, it is fact that the development of the effective business strategy is challenging in a digital convergence era of m-commerce context. In most of the researches, m-commerce has dealt with conceptual study such as establishment of definition. There are not many studies of influence of information valuation evaluation on users' satisfaction have done so far. In this paper, we have reported a theoretical study as well as empirical analysis and examined an influence of information valuation evaluation have on users' satisfaction. A questionnaire was constructed and data were collected from 192 users of m-commerce system. The results indicated that users' satisfaction was affected by information valuation evaluation and difference between cost satisfaction and service quality satisfaction according to users' specialty.

모바일 커머스는 최근 매우 거대한 시장을 자치하고 있으며 사용자들한테 무한한 가능성을 보이고 있는 분야 중 하나이다. 이러한 상황은 휴대폰으로 모든 것을 해결하는 컨버전스 기술이 많은 주목을 받고 있어 모바일 커머스에 관한 연구가 끊임없이 요구되고 있다. 이와 관련하여 본 연구는 모바일 커머스에 대한 관심이 고조되고 있는 시점에서 모바일 커머스 서비스에 대한 정확한 평가와 사용자의 품질만족에 대한 분석 결과를 제시하여 모바일 커머스 서비스의 품질 향상에 필요한 정보를 제시하고, 소비자의 만족도를 고려할 수 있는 콘텐츠의 개발 방향을 제시하고자 하는 것이 주요 동기이다. 본 연구에서는 기존 연구에서 발췌한 품질모형을 바탕으로 하여 모바일 서비스를 주로 많이 이용하고 있는 사용자층을 20대의 젊은 층으로 판단하여 이를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 자료를 토대로 여러 분석방법을 통하여 모바일 커머스의 성장 동향과 활성화 방향을 분석하였다. 본 연구의 시사점으로 인터넷의 비용만족을 높이기 위해서는 제공된 콘텐츠의 분야별 종류와 제공범위에 관심을 갖는 정보가치 평가 요인 중 적시성과 신뢰성에 관심을 높여야 하고, 서비스 품질 만족을 높이기 위해서는 찾고자 하는 정보에 대한 정확도를 높이는 전략이 필요할 것이다.

Keywords