A Study on the Influence of Physical Surroundings of Restaurants in Local Specialities Food Town on Customer Emotional Responses and Satisfaction

지역 특산물 먹거리 타운 식당의 물리적 환경이 고객의 감정과 만족에 미치는 영향에 관한 연구 - 정읍시 산외한우마을을 중심으로 -

  • Park, Ki-Hong (Dept. of Food Science and Culinary Arts, Woosuk University)
  • 박기홍 (우석대학교 외식산업조리학과)
  • Published : 2010.01.30

Abstract

The purpose of this research is to examine the importance of the physical surroundings for the restaurants in the local specialities food town and how their physical surroundings influence on the customer emotional responses and satisfaction to suggest the improvements and implications of the physical surroundings. The questionnaire for a survey was distributed to the customers who have visited the restaurants specialized in Korean beef located in the Sanoei Korean beef town, Jeongeup. The results of this research are as follows. First, except for attractiveness among the factors of physical surroundings(convenience, attractiveness, cleanliness and amusement), as cleanliness and convenience occupy high degree, customers were presented to response more emotionally. Second, except for attractiveness among convenience, attractiveness, cleanliness and amusement, as cleanliness and convenience occupy high degree, customers were presented to be more satisfied. Third, customer emotional response influences on customer satisfaction with the food town for local speciality.

본 연구의 목적은 지역 특산물 먹거리 타운 식당의 물리적 환경의 중요성을 연구하고, 물리적 환경이 고객의 감정과 고객 만족에 미치는 영향을 연구하여 물리적 환경의 개선점과 시사점을 제시하기 위함이다. 설문지는 2009년 6월 21일부터 7월 10일까지 20일에 걸쳐 이루어졌으며, 총 300부가 배포되었고, 수거된 설문지는 273부이었으며, 불성실하게 응답한 것을 제외한 후 258부(86.0%)의 설문지가 최종 분석에 사용되었다. 연구 결과, 첫째, 물리적 환경 요인인 편의성, 매력성, 청결성, 오락성 중 매력성을 제외한 오락성, 청결성, 편의성이 높을수록 고객의 감정 반응은 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 물리적 환경 요인인 편의성, 매력성, 청결성, 오락성 중 매력성을 제외한 오락성, 청결성, 편의성이 높을수록 고객 만족은 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 고객의 감정적 반응은 지역 특산물 먹거리 타운 식당에 대한 고객 만족에 영향을 미치는 것을 나타났다.

Keywords