Abstract
In this study, grain size distribution of dredged soil and suspended solid distribution of supernatant in containment area were measured and compared with design prediction for suitability evaluation on prediction of suspended solid concentration of supernatant in conventional design of containment area. In addition to that, relationship were also analyzed between current velocity and suspended solid concentration of supernatant. Evaluation results show a relatively good agreement between field measurement and design prediction. On contrast, field measurement and design prediction show a quite different value each other in the early stage of dredging or at a point that current velocity increases. It is believed that this is due to that conventional design method of containment area does not account for ponding depth and current velocity which change sensitively with dredging period. Since current velocity and distribution of suspended solid concentration measured simultaneously show a similar trend, it is observed that there exists a close relationship between current velocity and distribution of suspended solid concentration. Therefore, a new design method for containment area, which can consider sedimentation of suspended solid that changes with interface height of dredged soil, ponding depth, current speed of supernatant, is necessary in order to predict the situation change of containment area more precisely.
본 연구에서는 기존에 적용된 준설투기장 설계에서 준설투기장에서 배출되는 상등수의 부유물 농도 예측에 대한 적합성 평가를 위하여 실제 현장 준설 시 준설투기장 내에서 준설토의 입도분포 및 상등수의 부유물 농도 분포를 측정하여 설계 예측 값과 비교하였으며, 상등수의 유속과 부유물 농도와의 관계를 분석하였다. 평가 결과, 현장 측정값과 설계 예측값이 비교적 유사한 경향을 보였으나, 준설 초기 및 상등수 유속이 증가한 시점에서는 설계 예측값과 상이한 측정값을 보였다. 이는 기존에 적용된 준설투기장 설계법이 준설 기간에 따라 민감하게 변화하는 준설토의 침강 깊이 및 상등수의 유속 등을 반영하지 못하기 때문으로 판단된다. 또한 준설투기장에서 동시에 측정된 유속과 부유물 농도의 분포가 유사한 경향을 보이므로 상등수의 유속과 부유물 침전이 상당히 밀접한 관계가 있는 것으로 관측되었다. 따라서, 현장 준설투기장 상황 변화를 보다 정확히 예측하기 위하여 준설토 계면고, 침강깊이, 상등수 유속에 따라 변화하는 부유물 침전을 고려한 준설투기장 설계법이 필요하다고 사료된다.