A Study on the Change of the Chinese Performing Art Market during the period of the 10th 5year Development Plan.

중국 공연예술 시장 고찰 - 제10차 5개년 계획 기간(2001~2005)을 중심으로 -

  • Received : 2008.12.28
  • Accepted : 2009.01.28
  • Published : 2009.02.28

Abstract

In this paper, I tried to study the change of the Chinese performing arts market during the 10th 5year development plan, from year 2001 to year 2005 by both of the quantitative and qualitative analysis, because it's really the time when we need to understand the growing market of chinese culture along with the development of the Chinese cultural industry. During that period, the Chinese government developed the policy to establish a healthy cultural market and strengthen it's cultural power; the parts who product the piece of performing arts including the performing troupes, the theatres and the production companies were consolidated and became familiar to market through the reformation of the organization; and the audience who consume the performing arts and entertainments still shows very Chinese characteristics in the cities and villages. In the village, the audiences invite the troupe to play their local theatre in many occasions of their life according to their traditional beliefs, also somehow to show their wealth. The fact that the local governments and the companies are very important consumer groups in China is also very 'Chinese' characteristics. It means that Chinese performing arts are still more or less under the influence of the political ideas. Nonetheless it is worthy of notice that Chinese performing arts not only develope the new contents in very creative way and also try to learn the knowhow of the excellent items of foreign countries by inviting them to the festivals or organize a co-productions on the basis of the upgraded cultural power through the 10th 5 year development plan.

중국이 본격적으로 문화의 영역까지 시장 경제를 도입하고 체제와 체질을 개선하여 문화 산업을 육성하려는 의지가 공식화된 제10차 5개년 개발 계획 기간 중국의 양상에 대한 고찰을 통해 중국 문화 예술 시장의 변화 추세를 살피려는 데 본문의 목적이 있다. 전반적인 문화 시장의 성장이라는 환경 속에서 공연예술은 이 시기부터 비로소 정부의 정책적 지원과 공연 예술 생산 주체의 자체 개혁 및 정비의 노력을 통해 본격적인 시장화 성장의 단계를 준비하게 된다. 따라서 이 시기는 문화 발전 전략의 수립과 실천이 병행되던 시기이고, 외적 성장보다 내부 진통의 시기이기도 하다. 비록 생산 주체나 소비 양상의 분석에서 사회주의 사회로의 중국적 특성을 발견하게 되기는 하나, 중국 공연 예술이 올림픽 이후 시기로의 도약을 준비하고 있음을 확인하게 된다.

Keywords