Abstract
This study, centering on public enterprises, has been conducted from 4 different perspectives such as grasping the effects that the factor precedent of the multi-rater feedback affects on the usefulness of evaluation and the effects that the usefulness of evaluation affects on the organizational achievement, checking on whether there is any discrepancy among the effects affecting on the usefulness of evaluation in accordance with the degree of advance training on the evaluation system, and being what kind of effects the usefulness of valuation
that the appraised eventually understand affects on the organizational achievement. As result of the study, the factor precedent that are confidence of the appraisers and the support from CEO reasonably affected on the usefulness of evaluation, but the standard referred to evaluation was not reasonable. It became resultantly clear that the confidence of the appraisers held the effect of control from the verification of whether there is the effect of control between the factor precedent and the usefulness of evaluation in accordance with the degree of advance training. However, it turned out that the standard referred to evaluation and the support from CEO held no effect of control. As result, It was possible to confirm that the usefulness of evaluation in this study affects directly or indirectly to the organizational achievement such as organizational immersion, job satisfaction, self development opportunity, and organizational revitalization as influenced by the prior factors, and the advance training was partially effective on the adjusting effect.
본 연구는 공기업을 중심으로 다면평가제도의 선행요인이 평가효용성에 미치는 영향과 평가효용성이 조직성과에 미치는 영향을 파악하고 평가제도의 사전교육정도에 따라 평가효용성에 미치는 영향에 차이가 있는지를 알아보고 궁극적으로 피평가자가 인식하는 평가효용성이 조직성과에 어떠한 영향을 미치는지 4가지 관점에서 연구하였다. 연구 결과 선행요인인 평가자 신뢰성, 최고경영자의 지지는 평가효용성에 유의한 영향을 미치고 있으나 평가준거는 유의적이지 못하였다. 사전교육의 정도에 따라 선행요인과 평가효용성 간에 조절효과가 있는지를 검증한 결과 평가자 신뢰성은 조절효과가 있는 것으로 판명되었다. 그러나 평가준거, 최고경영자의 지지는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 결과적으로 본 연구의 평가효용성이 선행요인의 영향을 받아서 조직의 성과 즉, 조직몰입도, 직무만족도, 자기계발기회, 조직활성화에 직접 또는 간접적으로 영향을 미치며, 사전교육이 부분적으로 조절효과가 있는 것으로 확인할 수 있었다.