Abstract
Entering the twentieth century, the development and change of artworks have had influence on spectators. When spectators appreciate artworks such as paintings and sculptures, they usually show passive, contemplative attitude towards artworks. Through upheavals like the two World Wars, the change of artworks requires the participation of spectators. Active change of spectators' roles have a lot to do with the changes of artworks that spectators enjoy. With the invention of computer and development of media in the mid-twentieth century, spectators reached the position of active users. Also contemporary spectators attempt to change from users to producers. Contemporary spectators' role as producers can be examined especially in the works of $\ll$ZENetic Computer$\gg$ by Naoko Tosa. This research explored the new role of spectators to clarify this trend.
20세기에 접어들면서 예술작품의 발전과 변화는 관람자에게 영향을 미쳤다. 관람자는 회화와 조작과 같은 예술 작품을 감상할 때 흔히 그 주위를 살펴보는 관조적이고 수동적인 관람 자세를 보인다. 20세기 양차대전의 격변기를 거치면서 예술작품의 변화는 관람자의 참여를 요구하였다. 관람자 역할이 능동적으로 변화하고 있는 것은 감상하는 작품의 변화와 연관관계를 가진다. 20세기 중반 매체발달과 컴퓨터의 발명으로 관람자는 적극적인 이용자의 위치에 이르렀다. 또한 현재의 관람자는 이용자에서 제작자로 위치 변화를 시도하고 있다. 본 연구는 나오꼬 토사의 $\ll$ZENetic Computer$\gg$ 작품을 통해서 제작자의 위치를 넘보는 현대적 관람자의 역할을 고찰함으로써 이러한 흐름을 조명하였다.