A Study on the High Altitude Mountain Tourism Motivations and Constraints

고산지대 산악관광 동기와 제약요인에 대한 국제적 연구

  • Lee, Seung-Koo (Dept. of Tourism Management, Kangwon National University) ;
  • Sharma, Renuka (Dept. of Tourism Management, Kangwon National University)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Mountain tourism is regarded as an important inbound tourist destination for the whole world. The Himalayan Mountains are house of world's highest peaks that includes over 100 mountains exceeding 8,500 meters. However limited dimension of visitors constraints and motivation has been reported about the high altitude mountain. This research work permits the identification of some of the motivation and constraints related to the decision making of tourism in high altitude mountains. The study was conducted in Korea, Indian state (Sikkim), and Nepal (Kathmandu) due to the popularity and the major destination for mountain tourism. A set of 9 motive, 45 motivation items and 40 constraints were initially generated from a review of research pertaining to visitor motivation and constraints. They were considered to be the most appropriate for measuring visitors motivation and constraints for experiencing high altitude mountain tourism. Validity of dimensionality and inter correlation was evaluated by factor analysis investigation and analysis of obtained data revealed that constraints of Korean are significantly higher than Indian and other inbound tourist. Among the major constraints structural constraints were recorded higher for Indian, Korean and other visitors. Similarly, motives of different visitors varied significantly. This analysis also revealed that Korean motives for travelling were influenced by health and pleasure, whereas, Indian and others motives were mostly related to knowledge seeking and adventure. The environmental importance were given priority by all the countries. The purpose of this study includes; (1) To identify the motives of visitors in high altitude destinations. (2) To analysis the major motivation factor for the altitude tourism. (3) To report the major constraints of visitors travelling to the high altitude. (4) To study whether the strength of motivation help to overcome the constraints.

산악관광은 관광의 한 분야로서 지속적인 관광수요 창출과 함께 대표적인 관광개발의 대상이 되고 있다. 특히 최근에는 산악관광에 대한 관심과 투자가 급속한 증가 추세에 있고 그 가치와 중요성이 구체적으로 가시화되고 있다. 하지만 산악관광에 대한 선행 연구나 자료가 매우 빈약하고 그 내용 또한 제한적이다. 특히 고산지대 산악관광에 대한 단순한 여행 행태과 동기만이 제한적으로 연구되었다. 본 연구는 고산지대 산악관광의 동기와 제약요인을 규명하고 그 관계성을 검증하는 것을 주된 목적으로 한다. 본 연구를 위한 설문은 인구분포와 산악관광의 주목적지를 고려하여 한국과 인도(시킴), 그리고 네팔(카트만두)에서 조사되었다. 관광객의 산악관광 동기와 제약요인에 관련된 설문지가 제시되었다. 본 연구에서는 산악관광에 대한 한국인의 제약요인이 여타 관광객들에 비해 현저하게 높다는 분석결과와 함께 구조적인 제약요인이 가장 큰 요인임을 입증하였다. 또한 이 연구를 통해 한국인의 산악관광 동기는 건강과 즐거움 추구에 있는데 반해 인도인들을 비롯한 다른 국가의 사람들은 지식추구와 모험심에 기인한다는 결론은 도출하였다. 그리고 환경보존의 중요성은 모든 나라 사람들에게 가장 중요한 산악관광의 과제였음을 확인하였다.

Keywords