Children's sense-making of triangle congruence conditions

초등학교 아동들의 삼각형 의 합동조건 구성 과정 분석

  • Published : 2009.08.31

Abstract

This study investigated how 5th grade students found and understood triangle congruence conditions (SSS, SAS, ASA). In particular, this study focused on children's processes of discovering triangle congruence conditions and the obstacles which they encountered in the process of making sense of these conditions. Our data indicates that inquiring the cases in which less than three factors of triangle are given is helpful for children to guess triangle congruence conditions and understand the minimal characteristic of these conditions. And the degree of difficulty of discovering each congruence condition is different. Children discovered SAS condition and ASA condition easily, but it was hard for them to discover and understand that SSS was also a triangle congruence condition because they connected the length of a given side with the use of a scaled ruler not a compass.

Keywords

References

  1. 강옥기. 정순영. 이환철 (2008). 중학교 수학 7-나, 서울: 두산동아
  2. 강정미 (2005). 삼각형의 결정조건 지도에 관한 연구. 서울시립대 교육대학원 석사학위논문
  3. 고상숙. 정승진 (2001). 그래핑 계산기를 이용한 삼각형의 SsA 합동조건 탐구. 대한수학교육학회 춘계 수학 교육학 연구발표대회 논문집, pp. 407-422
  4. 교육인적자원부 (2007). 수학 4-가, 서울: 천재교육
  5. 교육인적자원부 (2004a), 수학 5-나, 서울: 천재교육
  6. 교육인적자원부 (2004b). 수학익힘책 5-나, 서울: 천재교육.
  7. 권석일 (2006). 중학교 기하 교재의 '원론' 교육적 고찰. 서울대학교 박사학위논문
  8. 권오남. 박경미 (1997). 그래픽 계산기를 활용한 수학교육. 청람수학교육 6, pp.23-38. 한국교원대학교수학교육연구소
  9. 금종해. 이만근. 이미라. 김영주 (2008). 중학교 수학 7-나, 서울: 고려출판
  10. 김수현. 최윤상 (2007). 삼각형의 결정과 합동의 분석. 한국학교수학학회논문집 10(3), pp.341-351
  11. 김응태. 박한식. 우정호 (2003). 수학교육학개론, 서울: 서울대학교출판부
  12. 박교식 (2007). 삼각형 다시보기, 서울: 수학사랑
  13. 박규홍 외 (2008). 중학교 수학 7-나, 서울: 두레교육
  14. 박선용. 권석일 (2004). '삼각형의 결정조건'에 대한 논의의 분석, 수학교육학연구 14(4), pp.435-447
  15. 박윤범 외 (2008). 중학교 수학 7-나. 서울: 대한교과서
  16. 우정호 (2004). 수학 학습-지도 원리와 방법, 서울: 서울대학교출판부
  17. 우정호 (2007). 학교수학의 교육적 기초, 서울: 서울대학교출판부
  18. 이영하. 허민. 박영훈. 여태경 (2008). 중학교 수학 7-나, 서울: 지학사
  19. 임재훈 (2005). 삼각형의 결정조건과 합동조건에 대한 교수학적 분석, 수학교육학연구 15(2), pp.131-145
  20. 이종우(편) (2008). 기하학의 역사적 배경과 발달, 서울: 경문사
  21. 조태근. 임성모. 정상권. 이재학. 이성재 (2008). 중학교 수학 7-나, 서울: 금성출판사
  22. 최노성 (2002). 삼각형 결정조건. 수학사랑 36, pp.142-143
  23. 황석근. 이재돈 (2008). 중학교 수학 7-나. 서울: 한서출판사.
  24. Clairaut, A. C. (장혜원 역) (2005). 클레로의 기하학 원론, 서울: 경문사
  25. Demana F., & Waits B. K. (1987). Problem solving using microcomputers, The college mathematics journal, 18, pp.236-241. https://doi.org/10.2307/2686386
  26. Eggleton, P. J. (2001). Triangles a la fettuccine: A hands-on approach to triangle-congruence theorems, Mathematics Teacher 94(7), pp.534-547.
  27. Heath, T. L. (1956). The Thirteen Books of Euclid's Elements, Vol I. New York: Dover Publications, Inc.
  28. Hirschhom, D, B. (1990). Why is the SsA triangle congruence theorem not included in textbook-, Mathematics Teacher 83, pp.358-361.
  29. Polya, G.. (1981). Mathematical discovery. New York: John Wiley & Sonns, Inc.
  30. Toeplitz, O. (1963). The Calculus. Chicago: The University of Chicago Press.