Abstract
The purpose of this paper is to analyse the factors influencing satisfaction, reliance, and loyalty to the life insurance companies. The factors are divided into two categories: the characteristics of life insurance companies and sellers. Factor analysis and multiple regression is employed. Two factors are found in the analysis of the characteristics of life insurance companies. Those are quality and social liability of life insurance companies. One factor are extracted from the analysis of the characteristics of sellers. We also find each one factor in the factor analysis of satisfaction, reliance, and loyalty. The findings are summarized as follows. Firstly, the role of sellers are very important for the three performance variables, namely satisfaction, reliance, and loyalty. Secondly, the factor for social liability of life insurance companies is statistically significant to the satisfaction performance. Finally, The three explaining variables are statistically significant to the reliance and loyalty performance.
본 연구의 목적은 생명보험 계약자의 보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 있다. 보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인을 크게 보험회사의 특성과 판매자의 특성으로 나누어 분석한다. 연구방법은 요인분석과 회귀분석을 사용한다. 요인분석 결과 만족도, 신뢰도, 충성도 및 판매자의 특성에서는 1개의 요인, 보험회사의 특성에서는 보험회사의 자질, 사회적 책임이라는 2개의 요인이 추출되었다. 연구결과 첫째, 세 가지 성과변수인 만족도, 신뢰도, 충성도에 판매자의 역할은 모두 중요한 것으로 분석되었다. 둘째, 사회적 책임 요인은 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 신뢰도와 충성도에서는 설명변수인 세가지 요인이 유의한 것으로 분석되었다.