초등정보과학영재를 위한 알고리즘 교육내용의 설계 및 검증

Design and Validation of Education Contents of Algorithm for the Gifted Elementary Students of Computer Science

  • 발행 : 2009.08.31

초록

영재교육의 시행 확대에 따라 정보과학영재교육에 대한 관심이 증가하고 있으나, 수학 과학 분야의 영재교육에 비하여 선발 및 교육내용에 대한 연구결과물이 부족한 상황이다. 또한, 정보과학영재교육을 시행함에 있어 알고리즘 교육영역은 가장 핵심적인 분야 중 하나이나, 알고리즘 교육을 초등정보과학영재의 수준에 맞추어 교육한다는 것은 어려운 일이다. 이와 같은 이유로 인하여 정보과학영재교육 분야 중 가장 핵심적인 영역인 알고리즘 교육내용에 대한 기존의 연구는 매우 미비한 실정이다. 이에 본 논문에서는 다음과 같은 절차에 따른 연구를 시행하였다. 첫째, 정보과학영재의 정의 및 특성을 분석하고 이에 따른 정보과학영재교육의 목표 및 교육내용과 알고리즘 교육내용을 분석하였다. 둘째, 분석 내용을 기반으로 초등정보과학영재를 위한 알고리즘 교육내용 개발 기준과 활동지 개발 기준을 제안하였다. 셋째, 본 논문에서 제안한 알고리즘 교육내용과 활동지 개발의 타당성을 검증하기 위하여 경인지역의 초등정보과학영재교육 전문가 그룹을 활용한 델파이 분석을 시행하였다.

The significant reason for studying computer science lies in the efficient resolution of various problems which can arise in actual life. Consequently, algorithm education is very important in the computer science and plays a great part in helping to enhance the creative ability to solve problems and to improve the programming ability. However, the current algorithm education at an computer science educational institute for the gifted has inadequate systematic quality and is only treated as a part of programming education. From this perspective, this paper carried out following studies in order to design the algorithm education for elementary computer science prodigies. First, the core educational contents was selected by extracting the common elements from existing books related to algorithm education, common study contents on algorithm lesson websites and the study area of ACM's computer algorithm. Second, using the development criteria and selected educational contents, the educational theme for the If weeks load was set. Additionally, the algorithm educational contents were designed for the elementary computer science prodigy based on such theme. Third, the activity site for the use of prodigy educational institute was developed with the background in the educational contents for the elementary computer science prodigy. Fourth, the Delphi analysis technique was used to verify the appropriateness of contents and activity site developed in this paper. It was carried out in 2 separate processes where the first process verified the design of educational contents, and the second process verified the appropriateness of developed activity site.

키워드

참고문헌

  1. 이재호 (2001). 초동정보과학영재교육 프로그램의 개발 방향 한국영재학회 추계학대회 발표논문집. pp.151-172
  2. 나동섭, 이재호 (2001). 정보파학영재를 위한 교육분야 정의. 한국정보교육학회 하계학술대회 발표논문집. pp. 378-379
  3. 오세군, 안성진 (2002) 컴퓨터 영재의 특성과 정의어l 관한 연구, 한국컴퓨터교육회 동계학술발표 눈문집. 6(1)
  4. 유경미 (2002). 정보과학영재들에 대한 컴퓨터 교사들의 인식에 관한 연구. 한양대학교 교육대학원
  5. 이길복, 전우천 (2003). 초동학교 정보영재를 위한 창의성 개발연구, 한국정보교육학회 학슐발표논문집, 8(1), 404-412
  6. 어재호 (2004), 정보과학영재를 위한 교육 방법에 관한 연구. 경인교육대학교 과학교육논총, 16, 369-384
  7. 김미숙, 이재호 (2005a). 정보과학 영재교육과정. 한국교육개발원. 수탁과제 CR 2005-52-1
  8. 김미숙, 이재호 (2005b). 정보과학 영재교육 교수학습 자료 한국교육개발원. 수탁과 제 CR 2005-52-2, 3, 4
  9. 김영기 외 (2006). 정보교육 실습. 경인교육대학교 정보교육 연구.
  10. 이기철 (2006). 알고리즘 사고력 향상을 위한 발견학습 적용 연구. 경인교육대학교교육대학원 석사학위논문
  11. 이재호, 이재수 (2006). 초둥정보과학영재 선발을 위한 평가문항의 개발에 관한 연구영재교육연구, 16(호), 81-100
  12. 오현종, 이재호 (2008) 초동 정보과학영재를 위한 자료구조 및 알고리즘 교육내용선정. 한국영재학회 추계 학술발표대회 논문접, 147-161
  13. 이재호 (2009). 정보과학 영재교육과정 및 교수학습 자료개발. 한국교육개발원 제9기 영재교육 담당교원 직무 연수[공통 · 정보과학]. 201-222
  14. Jeffrey D. Ullman, and John E. Hopcroft. (1983). Data Structures and Algorithms. Addison Wesley
  15. Cormen, Thomas H. (2001). lntroduction to Algorithms 21E. MIT
  16. Douglas Baldwin and Greg W. Scragg. (2004). Algorithms & Data Structures: The Science of Computing. Charles River Media
  17. Anany V. Levitin. (2006). lntroduction to the Design and Analysis of Algorithms 21E.Addison Wesley
  18. Goldman, Sally. (2007). A Practical Guide to Data Structures And Algorithms UsingJava. Taylor & Francis
  19. Steven S. Skiena. (2008). The Algorithm Design Manual. Springer
  20. 이재호 (2009) 정보과학 영재의 특성과 판별. http://knol.google.co.krlk///5cz33kxlpa76/2#(검색일: 2009. 7. 1)
  21. ACM Computing Curricular 2005. Retrieved November 30, 2008, from http://www.acm.org