Effects of Preschoolers' Visual Perception on Reading Words in Hangul : Application of the Test of Visual Perception for Reading

유아의 시지각 발달과 읽기 : 수.방향.형태항상성 지각이 한글 단어 읽기에 미치는 영향

  • Received : 2008.12.31
  • Accepted : 2009.03.13
  • Published : 2009.04.30

Abstract

In this study of the relationship between preschoolers' visual perception and reading Hangul words, the 287 participants showed significant developmental change in visual perception between three to five years of age. The researcher developed the computer-based screening Test of Visual Perception for Reading (TVPR). Factor analysis confirmed three factors of TVPR : perception of number, direction, and form constancy. These factors correlated highly with four factors of motor-reduced visual perception of the Korean Developmental Test of Visual Perception (Moon et al. 2003). All factors of TVPR explained reading real words and pseudo words; direction and form constancy perception predicted reading low frequency letters. These findings confirm that preschoolers' skills in visual perception contribute to the reading of words in Hangul.

Keywords

References

  1. 강병직(2006). 미술학습 능력 검사 도구로서 DTVP 활용 가능성에 대한 연구. 미술교육논총, 20(1), 193-216.
  2. 강은환 . 안성혜(2003). 시지각 발달 진단 프로그램의 멀티미디어 구현 필요성에 관한 연구. 한국디자인학회 2003 춘계 학술발표논문집, 94-95.
  3. 권오식 . 윤혜경(1996). 4, 5세 아동의 읽기발달에 관한 연구. 아동 . 가족복지연구, 1, 1-26.
  4. 김인경(1989). 유아의 공간개념과 읽기, 쓰기의 관계. 덕성여자대학교 석사학위논문.
  5. 김정민 . 송수지(2007a). 성별과 연령에 따른 유아의 시지각 능력 차이. 유아교육연구, 27(6), 239-253.
  6. 김정민 . 송수지(2007b). 시지각 기능 검사(TVPS-R)를 활용한 한국 아동의 시지각 발달 분석. 정서 . 행동장애연구, 23(4), 241-262.
  7. 김태련 . 이경숙 . 염현경(1995). 한국아동의 VMI-3R 발달검사 규준에 관한 예비연구. 한국심리학회지 : 임상, 8(1), 12-21.
  8. 김현자 . 조증열(2001). 학령전 아동에서 음운인식, 시각지각 및 한글 읽기와의 관계. 한국심리학회지 : 발달, 14(2), 15-28.
  9. 문수백 . 여광응. 조용태(2003). 한국판 시지각 발달검사(K-DTVP-2) 서울 : 학지사.
  10. 박순길(2006). 뇌성마비아의 시지각 능력과 언어학습 기능과의 관계 연구. 특수아동교육연구, 8(1), 145-163.
  11. 여광응(1989). 시지각발달검사(DTVP) 실시요강. 서울 : 도서출판 특수교육.
  12. 여광응(1994). 시지각 훈련 프로그램 : 이론과 실제. 서울 : 도서출판 특수교육.
  13. 윤명희(1995). 유아 학습준비도검사의 타당화 연구. 교육학연구, 33(5), 333-352.
  14. 윤명희(2002). 웹 기반 유아 학습준비도검사 시스템의 구현. 교육평가연구, 15(1), 185-205.
  15. 윤혜경 . 권오식 . 안신호(1995). 한글 터득에 관여하는 글자 특성에 관한 연구. 부산대학교 사회과학논총. 14(22), 111-129.
  16. 이익섭(1992). 국어표기법 연구. 서울 : 서울대학교 출판부.
  17. 임혜숙(1996). 시지각 읽기장애와 음운 읽기장애의 관계에 관한 일 연구. 교육학연구, 34(1), 347-366.
  18. 장유경 . 김숙현(2003). 유아의 한글읽기에 영향을 미치는 요인. 한국심리학회지 : 발달. 16(3), 87-101.
  19. 최나야(2007). 자모 지식, 음운론적 인식 및 처리능력이 유아의 한글 단어 읽기에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위논문.
  20. 최나야(2007b). 한글 자음과 모음에 대한 유아의 지식이 단어 읽기에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 25(4), 151-168.
  21. Adams, M. J. (1994). Beginning to read : Thinking anad learning about print. Cambridge, MA : MIT Press.
  22. Case-Smith, J., Allen, A. S., & Pratt, P. N. (1996). Occupational Therapy for Children. 3rd ed. Missouri : Mosby.
  23. Cestnick, L., & Coltheart, M. (1999). The relationship between language-processing and visual-processing deficits in developmental dyslexia. Cognition, 71, 231-255. https://doi.org/10.1016/S0010-0277(99)00023-2
  24. Cho, J., & McBride-Chang, C. (2005). Correlates of Korean Hangul acquisition among kindergarteners and second grades. Scientific Studies of Reading, 9(1), 3-16. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr0901_2
  25. Flavell, J. H., Everett, B. A., Croft, K., & Flavell, E. R. (1981). Young children's knowledge about visual perception : Further evidence for the Level1-Level2 distinction. Developmental Psychology, 17, 99-103. https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.1.99
  26. Gabbard, C. (1992). Lifelong motor development. Cubuque, IA : Wm. C. Brown.
  27. Hiebert, E. H. (1981). Developmental patterns and interrelationships of preschool children's print awareness, Reading Research Quarterly, 16, 236-260. https://doi.org/10.2307/747558
  28. Kavale, K. A., & Forness, S. R. (2000). Auditory and visual perception processes and .reading ability : A quantitative reanalysis and historical reinterpretation. Learning Disability Quarterly, 23(4), 253-270. https://doi.org/10.2307/1511348
  29. Martelli, M., Saweja, G., Mishra, A., Chen, I., Fox. J., Majaj, N. J. (2002). How efficiency for identifying objects improves with age. Perception, ECVP Supplement. 인터넷 자료 : .
  30. May, D. C., & Marozas, D. S. (1981). Visual perception and discrimination. In C. R. Reynolds & L. Mann(Eds.), Encyclopedia of special education (pp.1631-1632). NY : Wiley.
  31. McClosky, M., & Rapp, B. (2000). A visually based developmental reading deficit. Journal of Memory and Language, 43, 157-181. https://doi.org/10.1006/jmla.2000.2724
  32. McGee, L. M., & Richgels, D. J. (1989). "K is Kristen's" : Learning the alphabet from a child's perspectives. The Reading Teacher, 43(3), 216-225.
  33. Pelli, D. G., Burns, C. W., Farell, B., & Moore-Page, D. C. (2006). Feature detection and letter identification. Vision Research, 46, 4646-4674. https://doi.org/10.1016/j.visres.2006.04.023
  34. Rayner, K., & Pollatsck, A. (1989). The psychology of reading. Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall.
  35. Sampson, G. (1990). Writing system. 신상순 역(2000). 세계의 문자 체계. 서울 : 한국문화사.
  36. Solso, R. L. (2001). Cognitive psychology(6th ed.). MA : Allyn & Bacon.
  37. Taylor, I., & Taylor. M. (1995). Writing and literacy in Chinese, Korean, and Japanese. Amsterdam : Benjamins.