초록
이 연구의 목적은 관악구 생활과학교실의 과학학습에서 나타나는 부모의 역할을 알아보는 것이다. 이를 위해 생활과학교실에 참여한 부모와 아동 중 연구에 자발적으로 참여한 20쌍을 대상으로 총 75개의 수업을 녹음하였으며 이를 전사하여 분석하였다. 또한, 생활과학교실에 참여하는 모든 부모와 아동을 대상으로 사전, 사후 설문조사를 실시하여, 관악구 생활과학교실에 대한 의견을 알아보았다. 연구 결과, 부모는 학습안내자로서 아동의 학습을 안내하는 역할 뿐만 아니라 부모 자신이 학습자로서 참여한 것으로 나타났다. 학습안내자로서의 역할을 좀더 세부적으로 범주화하면 '실험 과정 안내자', '인지적 촉진자', '참여적 환경 조성자', '권위적 조절자'로 구별할 수 있었다. 학습자로서 부모의 역할은 '적극적 학습자', '상호 협력하는 동료 학습자', '권위적인 선도 학습자'로 좀더 세분화 될 수 있었다. 이러한 7개의 범주화된 부모의 역할들이 실제 수업에서는 어느 정도로 나타나고 있는지 분석한 결과, '실험 과정 안내자'가 34.5%로 가장 자주 나타났고, 뒤이어 '인지적 촉진자' (21.3%), '적극적인 학습자' (16.5%), '상호 협력하는 동료 학습자' (15.1%), '참여적 환경 조성자' (8.7%), '권위적인 선도 학습자' (2.7%), '권위적 조절자' (1.6%)의 순서로 나타났다. 본 연구는 관악구 생활과학교실의 과학학습에서 나타난 부모의 역할과 부모와 아동 사이의 상호작용에 대한 기본적인 정보를 제공하고 있다. 추후 프로그램의 개발에 부모의 참여가 미치는 긍정적인 측면은 강조한다면 생활과학교실을 통한 부모들과 아동들의 과학에 대한 이해를 더욱 촉진시킬 수 있을 것이다.
The purpose of the study was to investigate the roles of parents in science learning at the Everyday Science Classroom (ESC). Discourses of 20 parent-child dyads were analyzed to identify the roles of the parents and their significance. Data were also gathered through questionnaires that were made to survey the perception of parents and students of the Everyday Science Classroom (ESC) in Gwanak-gu. The results showed that parents played the role of Guide as well as Learner. Parents as the Guide showed roles of Process guide, Cognitive facilitator, Participation inducer, and Authoritative manager. Parents helped their children to accomplish the experiment successfully (34.5%) and offered cognitive scaffolds (21.3%) and affective scaffolds (8.7%) for children to reach a level of understanding that they could not reach by themselves. However, parents who helped their own children without considering their needs repressed children's autonomous learning (1.6%). The roles of parents as the Learner were categorized into Active learner (16.1%), Collaborative fellow learner (15.1%), and Authoritative leading learner (2.7%). The multiple roles of parents can influence the children's understanding of science in both positive and negative ways. This study can provide basic information on the roles of parents and their interaction with their children. Reflection on positive aspects of parent participation in program development will promote the understanding of science in both parents and children.