초록
본 논문에서는 컴퓨터네트워크 실습 교과목을 대상으로 한 전문대학 학습자에 적합한 PBL 교수 학습 모형의 설계 및 구현을 다룬다. 설계된 교수학습 모형은 대덕대학 2학년 학생들을 대상으로 진행하였다. PBL 수업에 참여한 학생들은 PBL 학습을 통해 문제 체계적으로 진행된 수업에 대한 만족을 나타냈으며 과제 해결을 위해 자료와 도구를 적절히 이용하는 능력을 향상시켰으며 협동학습을 통해 더 많은 것을 배울 수 있었다. 이를 학습자의 수업평가 결과를 통해 확인하였다.
This paper deals with the design and implementation of PBL for the computer network practice to improve learner's learning ability. This design is for college student's whose learning ability is low. I implemented the CNC-PBL in a class of second year students at Daeduk college. The result of the experiment showed that the CNC-PBL facilitated learner's self-directed learning process.