The Influence of Franchise Supervisor's Leadership on Franchisee's Trust and Commitment

가맹본부 관리자의 리더십이 가맹점의 가맹본부에 대한 신뢰와 몰입에 미치는 영향

  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study investigates the effects of supervisors' leadership style on franchisees' trust and commitment in a franchise system. We classified leadership into two styles - transformational leadership vs. transactional leadership, and it was hypothesized and tested that these two leadership styles have differential effects on trust and two different types of commitment - calculative commitment vs. affective commitment. A questionnaire survey was conducted to collect the data and a total number of 184 Korean franchisees in diverse industries participated to the survey. Using a structural equation modeling, we confirmed some differential effects of the two leadership styles. Transformational leadership was found to have positive effects on franchisees' trust in and affective commitment to the franchisor, while it has no effects on calculative commitment. On the other hand, transactional leadership was positively related to calculative commitment to the franchisor. But it had no effects on trust and affective commitment. Meanwhile, we also found that trust positively affects on both types of commitment. The results of this study suggest that the quality of franchisor-franchisee relationships can be improved by supervisor's strong leadership, especially by transformational leadership, and that transformational leadership, when compared to transactional leadership, is more important for developing a long-term and stable franchisor-franchisee relationship.

본 연구는 프랜차이즈 시스템에서의 가맹본부 관리자의 리더십이 가맹점의 가맹본부에 대한 신뢰와 몰입에 미치는 영향을 분석하고 있다. 본 연구는 가맹본부 관리자의 리더십 유형을 변혁적 리더십과 거래적 리더십으로 구분하고 이들 리더십 유형이 가맹점의 가맹본부에 대한 신뢰와 두 가지 형태의 조직몰입, 즉 감정적 몰입, 계산적 몰입에 미치는 영향을 검증하고 있다. 서울과 경인지역에 위치한 184개 가맹점사업자를 대상으로 실시한 서베이를 통해 수집된 자료를 구조방정모형을 활용해 분석한 결과, 변혁적 리더십과 계산적 리더십은 신뢰와 몰입에 상이한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 변혁적 리더십은 신뢰와 감정적 몰입에 긍정적 영향을 미치지만, 계산적 몰입에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 반면 거래적 리더십은 계산적 몰입에 긍정적인 영향을 미치지만, 신뢰나 감정적 몰입에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편 신뢰는 감정적 몰입과 계산적 몰입에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 프랜차이즈시스템 내 가맹본부-가맹점 간의 관계의 질을 향상시키기 위해 가맹본부 관리자의 리더십, 특히 변혁적 리더십이 중요하다는 점을 확인하고 있다.

Keywords