DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of High School Students' Mental Models on the Plate Boundaries

판의 경계에 대한 고등학생들의 정신모형 분석

  • 박수경 (경남대학교 사범대학 과학교육과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of this study was to derive the criterions of each type of mental models on the plate boundaries and to investigate high school students' mental models on these concepts. The 11th grade student participants were requested to draw the collisional, convergent, and divergent boundaries and were interviewed individually. The drawings and the data gathered through the interviews were analyzed qualitatively. The mental models on the plate boundaries were classified as 'naive model', 'unstable model', 'causal model', and 'conceptual model'. The criterions for analyzing the mental models were the differentiations of the lithospheric plates and the mantle, the explanations of the motion of the plates and lower mantle, the demonstrations of topographical features of the plate boundaries and the causal relationships between the mantle convection and the topographical features. The findings revealed that the students holding 'the naive model' and 'the unstable model' were unable to relate the mantle convection and the three boundaries. In contrast, the students holding 'the causal model' and 'the conceptual model' were able to explain that the mantle convection causes the three boundaries. Also, the types of epistemological belief were different depending on their mental models. Students holding the naive model and the unstable model tended to rely upon the external authorities.

본 연구의 목적은 판의 경계에 대한 그리기와 면담의 결과를 바탕으로 정신모형의 유형별 분석 준거를 도출하고 이를 근거로 고등학생들의 정신모형을 밝히는데 있다. 이를 위하여 고등학교 2학년 학생을 대상으로 충돌형, 섭입형, 발산형 판의 경계에 대한 그리기 과제와 개별 면담을 병행하여 실시하고 그 결과를 정성적으로 분석하였다. 본 연구의 결과, 판의 경계에 대한 고등학생들의 정신모형의 유형은 소박한 모형(naive model), 불안정 모형(unstable model), 인과적 모형(causal model), 개념적 모형(conceptual model)의 4가지로 분류되었다. 이러한 정신모형에 대한 분석 준거는 판과 맨틀을 구분하는지, 판과 하부 맨틀의 이동을 파악하는지, 판의 경계 지형의 특징을 인식하는지, 맨틀의 대류와 지형의 특징을 관련짓고 있는지 등의 요인이다. 판의 경계에 대한 '소박한 모형'과 '불안정 모형'을 지닌 학생들은 맨틀의 대류와 지형의 생성원인을 관련짓지 못한 반면, '인과적 모형'과 개념적 모형'을 지닌 학생들은 판의 경계에서 맨틀 대류와 지형의 생성과의 인과 관계를 인식하고 있었다. 정신모형 유형에 따라 꼭꼭 획득의 방법에 관한 학생들의 믿음을 조사한 결과, 소박한 모형과 불안정 모형을 지닌 학생들은 외부적인 권위에 의존하는 경향을 나타내었다.

Keywords

References

  1. 박지연, 이경호, 2004, 과학개념변화 연구에서 학생의 개념 에 대한 이해: 오개념에서 정신모형까지. 한국과학교육학회지, 24, 621-637
  2. 박지연, 이경호, 신종호, 송상호, 2006, 과학수업 후 변하는 것과 변하지 않는것: 정신모형 이론을 중심으로 한 고등학생의 원운동 개념변화 사례 분석. 한국과학교육학회지, 26, 475-491
  3. 이기영, 2006, 상황에 따른 개념 유형의 국면 분석을 통한 중학교 과학영재아들의 조석에 관한 정신모형 탐색. 한국지구과학회지, 27, 6-14
  4. 이용숙, 김영천, 1998, 교육에서의 질적연구: 방법과 적용. 교육과학사, 서울, 604 p
  5. 정경진, 정구송, 문병찬, 정진우, 2007, 판구조론에 관한 고등학교 1학년 학생들의 오개념. 한국지구과학회지, 28, 762-774 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.7.762
  6. 정구송, 2006, 존재론적 범주와 정신모델에 근거산 지각과 지구 내부에 대한 고등학교 학생들의 대한개념. 한국교육대학교 박사학위논문, 159 p
  7. 이호, 조현준, 이효녕, 2007, 달 크레이터 생성에 대한 대학생들의 정신모형 분석. 한국지구과학회지, 28, 653-670 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.655
  8. Beilfuss, M., 2004, Exploring conceptual understanding of ground-water through student's interviews and drawings. Paper presented at the National Association for Research in Science Teaching Annual Conference, Vancouver, British Columbia, 146 p
  9. Franco, C. and Colinvaux, D., 2000, Grasping mental models. In John, G and Carolyn, B. (eds.), Developing Models in Science Education. Kluwer Academic Publishers, Boston, USA, 93-118
  10. Gilbert, J. and Watts, M., 1983, The concepts, misconcepts and alternative conceptions: Changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 1-98. https://doi.org/10.1080/03057268308559903
  11. Gobert, J.D. and Clement, J, 1999, Effects of student-generated diagrams versus student-generated summaries on conceptual understanding of causal and dynamic knowledge in plate tectonics. Journal of Research in Science Teaching, 36, 39-53 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199901)36:1<39::AID-TEA4>3.0.CO;2-I
  12. Gobert, J.D., 2000, A typology of causal models for plate tectonics: Inferential power and barriers to understanding. International Journal of Science Education, 22, 937- 977 https://doi.org/10.1080/095006900416857
  13. Gobert, J, 2005, The effects of different leaming tasks on model-building in plate tectonics: Diagramming versus explaining. Journal of Geoscience Education, 53, 444- 455.
  14. Johnson-Laird, P.N., 1983, Mental models: Towards a cognitive science of language, inference and consciousness. Cambridge University Press, Cambridge, USA, 298 p
  15. Libarkin, J.C., Anderson, S., Dahl, J., Beilfuss, M., and Boone, W., 2005, Qualitative analysis of college students' ideas about the earth: Interviews and open-ended questionnaires. Journal of Geoscience Education, 53, 17- 26
  16. Samarapungavan, A., Vosniadou, S., and Brewer, W.F., 1996, Mental models of the Earth, Sun, and Moon: Indian children's cosmologies. Cognitive Development, 11,491-521 https://doi.org/10.1016/S0885-2014(96)90015-5
  17. Sibley, D., 2005, Visual abilities and misconceptions about plate tectonics. Journal of Geoscience Education, 53, 471-477
  18. Skinner, L., 2001, Case studies of middle school students' alternative conceptions and conceptual changes concerning the theory of plate tectonics. unpublished dissertation in Auburn University, 215 p
  19. Vosniadou, S., 1999, Conceptual change research; State of the art and future direction. In Schnotz, W., Vosniadou, S., and Carretero, M. (eds.), New perspectives on conceptual change. Pergamon, NY, USA, 3-13

Cited by

  1. Students' Alternative Conceptions of Plate Boundaries and Their Conception Revision According to Their Reasoning Patterns vol.35, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.5.385
  2. The Analysis of High School Students' Conceptions on Plate Tectonics vol.35, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.6.484
  3. Cross-Sectional Item Response Analysis of Geocognition Assessment for the Development of Plate Tectonics Learning Progressions: Rasch Model vol.35, pp.1, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.1.0037