The Development of Traffic Accident Severity Evaluation Models for Elderly Drivers

고령운전자 교통안전성 평가모형 개발

  • 김태호 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 이기영 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 최윤환 (한국도로공사 건설계획처) ;
  • 박제진 (한국도로공사 도로교통연구원)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study tries to develop model in order to assess personal factors of senior traffic accidents that are widely recognized as one of the social problems. For the current practice. it gathers data (Simulation & Questionnaire Survey) of KOTSA and conducts Poisson and Negative Binomial Regression Analysis to develop traffic accident severity model. The results show that elderly drivers' accidents are mainly affected by attentiveness selection, velocity prediction ability and attentiveness distribution ability in a positive(+) way. Second, non-senior drivers' accidents are also positively(+) influenced by attentiveness selection, velocity prediction, distance perception, attentiveness distribution ability and attentiveness diversion ability. Therefore, influencing factors of senior and non-senior drivers to vehicle accidents are different. This eventually poses a indication that preliminary education for car accident prevention should be implemented based up[n the distinction between senior drivers and non-senior drivers.

본 연구는 최근 사회적으로 이슈가 되고 있는 고령자 교통사고 인적요인을 평가할 수 있는 모형 개발을 목적으로 한다. 본 연구의 수행을 위해 교통안전공단의 운전자적성검사(Simulation, 설문조사) 자료를 수집하였으며, 교통사고영향 모형개발을 위해 포아송 및 음이항 회귀분석(Poisson Regression Analysis)을 실시하였다. 교통안전성 평가모형 분석결과, 고령운전자의 경우 선택적 주의능력, 속도예측능력, 주의배분능력이 교통사고에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다음으로 비고령운전자의 경우 선택적 주의능력, 속도예측능력, 거리지각능력, 주의배분능력, 주의전환능력이 교통사고와 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 고령운전자와 비고령운전자의 사고발생에 미치는 영향요인은 서로 다르게 나타났으며, 교통사고를 미연에 방지하기 위한 최소한의 방편으로 고령운전자와 비고령운전자를 구분하여 교통사고 예방교육을 실시해야 할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김태호, 고준호, 원제무, 허억, "운전능력에 연관된 인적특성의 연령 임계점 연구," 한국안전학회지, 제23권, 제3호, pp. 71-78, 2008. 6.
  2. 강지혜, 고령운전자의 행동특성을 고려한 교통 안전제도 개선에 관한 연구, 서울시립대학교 석사학위논문,2005.
  3. 임평남, "한국의 노인교통사고 피해와 안전대책," 도로교통안전협회 교통안전연구논문집, 제14집 , pp. 79-92, 1995. 12.
  4. 윤현상, 송수식, 이상연, 백주희, "교통사고 다발자의 성격경향에 관한 연구," 신경정신의학, 제134권, pp. 1095-1104, 1996. 9.
  5. 신연식, 고령운전자의 운전행태 고찰 및 안전 운전대책 연구, 교통개발연구원,2002.
  6. 교통안전공단, 고령자 및 장애인 교통안전 대책 연구, 2002.
  7. 경기개발연구원, 고령자 운전특성에 관한 연구, 2002.
  8. 배영철, 법규위반 운전행동의 원인분석과 교통안전교육의 개선방안연구, 고려대 석사학위논문, 2004.
  9. 박선진, 고령운전자의 조심성 및 오류와 착오가 운전행동에 미치는 영향, 충북대 석사학위논문, 2006.
  10. P. G. Koltnow, "Improving safety and mobility for older people," TR News, no. 120, pp. 20-23, Sept. 1985.
  11. P. J. Cooper, "Difference in accident characteristics among elderly drivers and between elderly and middle-aged drivers," Accident Analysis and Prevention, vol. 22, no. 5 pp. 499-508, 1990. https://doi.org/10.1016/0001-4575(90)90044-L
  12. L. Staplin and R. W. Lyles, "Age difference in motion perception and specific traffic maneuver problems," TRB Record, no. 1325, pp. 23-33, 1993.
  13. K. Ball, C. Owley, M. E. Sloane, D. L. Roenker, and J. R. Bruni, "Visual attention problem as a predictor of vehicle crashes in older drivers," Investigative Ophthamology & Visual Sci., vol. 34, pp. 3110-2123, 1993.
  14. L. Hakamies-Blomqvist and P. Henriksson, "Cohort effects in older drivers' accident type distribution : are older drivers as old as they used to be," Transportation Research Part F : Traffic Psychology and Behaviour, vol. 2, no. 3, pp. 131-138, Sept. 1999. https://doi.org/10.1016/S1369-8478(99)00009-1
  15. S. Lyman, S. A. Ferguson. E. R. Braver, and A. F. Williams, "Older d river involvements in police reported crashes and fatal crashed : trends and projection," Injury Prevention, vol. 8, no. 2, pp. 116-120, June 2002. https://doi.org/10.1136/ip.8.2.116
  16. J. Langford, R. Methorst, and L. Hakamies-Blomqvist, "Older drivers do not have a high crash risk-A replication of low mileage bias," Accident Analysis and Prevention, vol. 38, no. 3, pp. 574-578, May 2006. https://doi.org/10.1016/j.aap.2005.12.002
  17. L. Hakamies-Blomqvist, M. Wiklund, and P. Henriksson, "Predicting older drivers' accident involvement-Smeed's law revisited," Accident Analysis and Prevention, vol. 37, no. 4, pp. 675-680, July 2005. https://doi.org/10.1016/j.aap.2005.03.009