수학교육의 기호학적 적용

Some Semiotic Applications in Mathematics Education

  • 발행 : 2009.05.15

초록

최근 20여 년 동안 국제적으로 기호학의 관점에서 수학교육에 대한 다양한 연구와 실천이 진행되어 오고 있다. 멀티미디어는 표현 매체이며 기호로서 수학 및 수학교육과 다양한 관계를 가지고 상호 작용한다. 수학 및 수학교육의 활동은 기호학의 관점에서 기호적 활동으로 영향력, 역할 그리고 범위가 확대될 것으로 예상된다. 본 논문에서는 기호학의 기본 개념을 소개하고 수학교육에서의 적용 가능성을 제안하였다. 개념, 표상, 사회적 구성주의, 문화와의 맥락에 관한 수학교육의 기존 연구와 기호학관점의 연구는 유사성을 갖는다. 기호학의 관점에서 산술학습, 연역법, 귀납법, 가추법과 퍼스의 기호-삼항틀 적용 사례, 기하의 명제들 사이의 퍼스-삼항틀 관계, 대칭과 증명을 다루는 기하학습 등을 제시하였다.

The semiotic approach to the mathematics education has been studied in last 20 years by PME, ICME conferences. New cultural developments in multi-media, digital documents and digital arts and cultures may influence mathematical education and teaching and learning activities. Hence semiotical interest in the mathematics education research and practice will be increasing. In this paper the basic ideas of semiotics, such as Peirce triad and Saussure's dyad, are introduced with some mathematical applications. There is some similarities between traditional research topics for concept, representation and social construction in mathematics education research and semiotic approach topics for the same subjects. some semiotic applications for an arithmetic problem for work, induction, deduction and abduction syllogisms with respect to Peirce's triad, its meaning in scientific discoveries and learning in geometry and symmetry.

키워드