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High Performance Reflection Effect Processing for Moving Pictures in 3 Dimensional Graphics

3차원 그래픽스의 동영상에 대한 반사 효과의 고속처리

  • 이승희 (충북대학교 전자정보대학 컴퓨터공학) ;
  • 이건명 (충북대학교 전자정보대학 컴퓨터공학)
  • Received : 2008.07.21
  • Accepted : 2009.05.07
  • Published : 2009.06.25

Abstract

With the advance of high performance computing hardware, many applications have been emerging which exploit real-time computer graphics capabilities. This paper is concerned with an effective realization method for reflection effect for the situations in which moving pictures are played in 3D computer graphics modeling world. The method determines in an geometric way the locations of the projection plan into which the playing areas of moving pictures are mapped, and then realizes the reflection effect with texture mapping. Compared with the traditional stencil buffer-based reflection method, the processing time of the proposed method does not significantly deteriorate for the models with moving pictures and reflection surfaces, and its throughput was improved by 30% at minimum and 127% at maximum for the models used in the comparative studies.

컴퓨터 하드웨어 고성능화와 함께 실시간 컴퓨터그래픽스를 활용하는 응용 시스템이 많이 출현하고 있다. 이 논문에서는 3차원 컴퓨터그래픽스에서 모델 내에 애니메이션 동영상이 재생되고 있는 상황에서 반사효과를 효율적으로 구현하는 방법을 제안한다. 제안한 방법은 동영상이 재생영역이 특정 반사평면의 어느 위치에 어떤 형태로 반사되는지 기하학적으로 계산한 다음, 텍스쳐 매핑하는 방법으로 반사효과를 구현하는 것이다. 제안한 방법이 기존의 스텐실 버퍼를 이용한 반사평면 효과 기법에 비하여 동영상과 반사평면의 영상이 함께 나타나는 경우에 처리 속도에는 큰 영향이 없고, 최소 30%에서 최대 127% 정도의 처리율이 개선되는 것을 실험 데이터에서 확인하였다.

Keywords

References

  1. H. Bungartz, M. Griebel, and C. Zenger, 'Introduction to Computer Graphics', Charles River Media, 2004
  2. J. Kilgard, 'Improving Shadows and Reflections via the Stencil Buffer', http://developer.nvidia.com/attach/6641, 1999
  3. Mark J. Kilgard, 'Creating Refelctions and Shadows with Stencil Buffers', GDC 99, 1999
  4. R. Bastos, W. Stuerzlinger, 'Forward Mapped Planar Mirror Reflections', University of North Carolina at Chapel Hill, Computer Science Technical Report TR98-206, 1998
  5. W. F. Engel, A. Geva, 'Beginning Direct3D Game Programming'(2nd Ed.), Prima Tech, 2000