Abstract
The purpose of this study was to revitalize management of Hapki-do gymnasium based on customer. The Subjects of this study were 264 persons who have trained Hapki-do. Also, subjects were chosen by convenience sampling method. Data were analized with SPSS 12.0 version for frequency and crosstab analysis. Following is the analysis result. First of all, it is necessary repairing facilities and operating systematic education program. Secondly, it is necessary a discriminatory education program. Further study on demand features of Hapkido gymnasiums will contribute to expand and to strengthen the base of Hapkido development. This will aid Hapkido to gain dominant position in the competition of martial arts and sports industry.
본 연구의 목적은 스포츠시설업 중에서 역사가 오래되며 도장업을 대상으로 하는 합기도장의 경영활성화를 모색하기 위한 것이다. 이를 위해 합기도를 수련하고 있는 수련생에 대한 합기도장에 대한 만족도와 이용행태 분석을 통하여 기존 합기도장의 관리운영상의 문제점을 제시하고 향후 바람직한 합기도장 관리경영에 대한 시사점을 제공하고자 한다. 조사분석결과 합기도장의 시설적인 면과 교육관리적인 면에서 수련생들이 느끼는 만족도는 다소 차이를 나타내는 것으로 보여진다. 특히 시설적인 면의 경우 부대시설, 환기 시설, 안전장비, 쾌적성에 대한 만족도 높일 필요성이 있으며 교육관리적인 면의 경우 수련생의 만족도를 위하여 운동외적인 부분까지 교육관리프로그램에 포함시켜 운영하는 것으로 바람직할 것으로 사료된다. 그리고 합기도의 주된 수요대상이 초등학생, 중학생, 고등학생이라는 특성을 고려할 때 각각의 학생들이 나타내고 있는 합기도와 관련 행태특성을 통하여 보다 차별화된 맞춤식 교육운영이 적용될 필요성이 제기된다. 이는 결국 기존 합기도 수련생에 대한 만족도 제고와 새로운 수요창출을 기대할 수 있을 것으로 사료된다.