A Study on Consumption Tendencies and the Conspicuous Consumption of the Adolescent Consumer

청소년소비자의 소비주의성향 및 과시소비성향에 관한 연구

  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study examined the conspicuous consumption and consumption tendencies of the adolescent consumer and also identified factors that influence the adolescent consumer's conspicuous consumption and consumption tendencies. The data were obtained from a questionnaire completed by high school students(N=679), and were analyzed by ANOVA, and multiple regression analyses. The findings of this study are as follows: First, both the consumption tendencies and the conspicuous consumption of adolescent consumers were above average. Second, the consumption tendencies of adolescent consumers were related to the allowances they received. In particular, the consumption tendencies of adolescent consumers who spent allowances of more than won 20,0000 were higher than those of the other groups. In addition, the propensity for conspicuous consumption was related to the education level of parents, the parents' income, and the amount of the adolescent's allowance. Conspicuous consumption was shown to be higher when the parent's had graduate or postgraduate school degrees than when the parents were high school graduates. Although higher income was related to the propensity for conspicuous consumption, adolescent consumers who spent won 10,0000-20,0000 were more likely to exhibit conspicuous consumption than those who spend over won 20,0000. Third, the variables that had the most influences on consumption tendencies were commercials watched and the adolescent's group of friends, while the most effective variables that had the most influence on conspicuous consumption were consumption tendencies and consumer education level.

Keywords

References

  1. 권미화(2000). 청소년소비자의 소비가치와 소비행동의 합리성. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  2. 김문희(1996). 청소년 소비자의 과시소비에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김민정(2001). 청소년의 상징적 소비서향과 충동구매행동에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김시월(1996). 초기 청소년소비자의 과시소비성향. 오늘의 청소년, 112, 6-19
  5. 김영숙(1990). 세대 간 가치의 차이점과 유사점에 관한 연구. 고려대학교 석사학위논문
  6. 김영신(1991). 소비자문제의 유형별 경험에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  7. 김인숙.정용선(1995). 세대별 소비지향태도와 소비자역할수행에 관한 연구. 대한가정학회지,33(5),39-49
  8. 김지영(1998). 청소년 과시소비성향에 관한 연구: 고등학교학생을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  9. 김정숙(1999). 대학생의 과시소비 성향과 관련요인. 소비문화연구. 2(2), 43-65
  10. 김태은(1997). 주부의 과시소비성향과 영향요인에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  11. 김혜인(2003). 한.일 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 비교연구. 건국대학교 대학원박사학위논문
  12. 김혜인.이승신(2003). 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(7), 145-156
  13. 김흥복(2001). 청소년의 과시소비성향에 관한 연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문
  14. 류미현.이승신(1999). 어머니의 과시소비가 청소년소비자의 과시소비에 미치는 영향. 한국가정관리학회, 17(1), 33-44
  15. 민현선(1991). 청소년소비자의 TV 광고 판별능력에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  16. 박은아(1994). 자기존중감, 사회적인정욕, 돈에 대한 태도에 따른 현시적 소비. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  17. 박지현(2006). 청소년의 자아존중감과 과시소비성향 분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  18. 백경미(1995). 도시주부의 과시소비성향과 영향요인. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  19. 서정희.석봉화(1998). 청소년소비자의 물질주의 가치와 소비 지향적 태도가 과시소비성향에 미치는 영향. 대한가정학회지, 36(3), 131-143
  20. 성영신(1994). 한국인의 그릇된 물질주의와 과시소비 유형. 한국심리학회 학술대회 발표논문
  21. 송은경(1997). 청소년소비자의 물질주의 및 과시소비성향과 관련요인-인천광역시를 중심으로-. 인하대학교 대학원 석사논문
  22. 신현실(2002). 대학생의 물질주의 가치관에 대한 연구. 한국생활과학회지, 11(3), 223-235
  23. 안길상(1991). 과소비의 소비학적 고찰. 한국소비자학회 월례발표논문
  24. 양세정.한성희.이은화(2008). 남녀 대학생의 보상소비성향에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 26(1), 1-14
  25. 양희(1992). 청소년 소비생활문제에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  26. 오지현(2005). 대학생의 소비지향적 태도에 따른 과시소비성향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  27. 오태희(2006). 고등학생의 과시소비성향과 진(jean) 브랜드 복제품의 구매행동. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  28. 유두련(1991). 가정생활환경의 변화와 소비자문제. 소비자학연구, 2(2), 41-54
  29. 이기춘(1985). 소비자능력개발을 위한 소비자교육에 관한 연구-청소년소비자를 중심으로-. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  30. 이기춘.서정희(1988). 소비자능력과 소비자역할수행만족에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 6(1), 27-38
  31. 이남숙.이윤금(1999). 대학생의 과시소비성향과 관련요인 연구. 대한가정학회지, 135, 19-29
  32. 이득연(1993). 소비자교육 관련 교과서 내용 집필 방향: 제6차 교육과정 개편 대비. 서울: 한국소비자보호원
  33. 이미용(1991). 과시소비 영향요인분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  34. 이승신(1998). 청소년소비자의 소비자능력이 과시소비에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 38, 1-10
  35. 이승신.류미현.정승은(1999). 어머니의 과시소비가 청소년 소비자의 과시소비에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 16(2), 33-44
  36. 이영희(2000). 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 관련변인 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  37. 이은정(2003). 남녀중학생의 과시소비성향에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  38. 이은희(1999). 청소년 소비자의 과시소비성향과 관련요인-인천 광역시를 중심으로-. 한국가정관리학회지, 17(1), 15-32
  39. 장혜경(2005). 청소년의 인터넷 이용행동이 과시소비성향에 미치는 영향에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문
  40. 정민숙(1990). 청소년의 상표에 대한 이미지 및 선호도.충동 구매에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  41. 정지미(2003). 여성의 경제활동과 소비성향에 관한 연구: 과시적소비의 상징성을 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  42. 편세린(1997). 청소년의 소비지향적 태도와 과시소비성향에 관한 연구. 서울대학교 대학원석사학위논문
  43. 한정석(1984). 청소년 소비의식. 소비자, 57, 19-27
  44. 허경옥 외(2006). 소비자트렌드와 시장. 교문사
  45. 황정선(1990). 소비자 구매행동유형별 소비행태에 관한 연구. 소비생활연구, 5, 19-30
  46. 내일신문(2005). 우리나라 청소년의 절반 가까이가 과시소비형. 2005-6-17
  47. LaBabera(1988). The Nouveau Riches: Conspicuous Consumption and the Issue of Self-fulfillment. Research in Consumer Behavior, 179-200
  48. Leibenstein(1950). Bandwagon, Snob, and Veblen Effect in Theory of Consumer Pemand. Quarteily Journal of Economeis 65, 183-207
  49. Mason(1981). Conspicuous Consumption: A Study of Exceptional Conspicuous Consumer Behavior. Gower Publishing Co. Ltd
  50. Mammen & Whan(1987) Family conspicuous consumption and its determinants. American Council on Consumer Interests, 318
  51. Wiswed(1972). Soziologie des Verbraucherverh-altens. Ferdinand Enke Verlag Stuttgart