Finite Element Analysis on the Strength Safety of a Fuel Tank for Highly Compressed Gas Vehicle

초고압가스 차량용 연료탱크의 강도안전성에 관한 유한요소해석

  • Kim, Chung-Kyun (Research Center for Tribology, Mechatronics and Energy Technology Hongik University) ;
  • Kim, Do-Hyun (Research Center for Tribology, Mechatronics and Energy Technology Hongik University)
  • 김청균 (홍익대학교 트리보.메카.에너지기술 연구센터) ;
  • 김도현 (홍익대학교 트리보.메카.에너지기술 연구센터)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

In this study, the strength safety of a composite fuel tank which is fabricated by an aluminum liner of Al6061-T6 materials and composite layers of carbon/epoxy-glass/epoxy composites has been analyzed by using a finite element analysis technique. In order to enhance the durability of the composite fuel tank, an autofrettage process was used and compressed natural gas was supplied to the prestressed fuel tank. The FEM computed results on the stress safety of autofrettaged gas tanks were compared with a criterion of design safety of US DOT-CFFC and Korean Standard. The FEM computed results indicated that the stress safety of autofrettaged fuels tanks shows instability at the dome zone and uniform stability at the parallel body, which provide an evaluation data for a strength safety of autofrettaged composite fuel tanks. The computed results show that the stress safety of 9.2 liter composite fuel tanks satisfied the safety criteria of four evaluation items, which are provided by US DOT-CFFC and KS and indicated a safe design.

본 연구에서는 Al6061-T6 소재의 알루미늄 라이너와 탄소섬유-에폭시 및 유리섬유-에폭시 복합 소재를 적층으로 감아서 제조한 복합소재 연료탱크에 대한 강도안전성을 유한요소법(FEM)으로 해석하였다. 복합소재 연료탱크는 내구성 향상을 위해 자긴공정(autofrettage process)으로 제조한 다음에 압축천연가스를 공급하였다. 자긴공정을 거친 가스탱크의 응력안전에 대한 FEM 해석결과는 미국의 DOT-CFFC와 한국의 KS 설계안전 평가기준과 비교 평가하였다. FEM 계산결과에 의하면, 자긴공정을 거친 연료탱크의 응력강도는 돔 지역에서 약간 불안정한 것으로 나타났고, 몸체의 평행부에서는 비교적 균일한 안정성을 보여주고 있다. 자긴공정을 거친 복합소재 연료탱크의 평행부에서 관찰된 강도안전성 데이터는 평가기준 데이터로 제공된다. 9.2리터의 복합소재 연료탱크의 응력강도 안전성에 대한 계산결과에 따르면, 미국의 DOT-CFFC와 한국의 KS 평가기준치를 모두 만족하는 것으로 나타났기 때문에 안전한 설계라 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 박재성, 강현규 외 4인, “필라멘트 와인딩된 복합재 탱크의 거동해석과 변형률 측정”, 한국항공우주학회지, 29(7), pp.49-55, (2001)
  2. 공철원, 윤종훈, 이용무, “알루미늄 라이너를 이용한 KSR-III 복합재 탱크 개발”, 한국항공우주학회 학술발표회 논문집, pp.318-321, (2002)
  3. 이대길, 정광섭, 최진호, “복합재료 역학 및 제조 기술”, 시그마프레스, (1998)
  4. 주상건, 권진희 외 3인, “필라멘트 와인딩 압력 용기의 비선형 유한요소해석”, 한국항공우주학회 학술발표회 논문집, pp.151-156, (1992)
  5. 황태경, 박재범 외 2인, “필라멘트 와인딩 복합재압력용기의 구조 수명 평가”, 한국복합재료학회지, 21(6), pp.23-30, (2008)
  6. KS B ISO 11119-2, (2008)