Science of Emotion and Sensibility (감성과학)
- Volume 12 Issue 4
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- Pages.471-480
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- 2009
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- 1226-8593(pISSN)
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- 2383-613X(eISSN)
A study on the relation between colors and tastes used mostly
실생활에서 주로 사용하는 색과 미각의 관계에 관한 연구
- Choi, Hyoung-Soon (Division of Digital Media, Ajou University) ;
- Kim, Yoo-Jin (Division of Digital Media, Ajou University) ;
- Lee, Kyung-Won (Division of Digital Media, Ajou University)
- Published : 2009.12.31
Abstract
According to former studies, people can imagine the specific taste by the specific color, not every color. Besides, studies also say that the relation between colors and tastes is decided by personal experience and frequency about the color of food. So the authors supposed that there is the specific color related the taste. To find the relation, we selected 24 colors and 24 taste adjectives mainly used by people. Then, we examined taste imagined on color with questionnaires of 20 college students who are sensitive to colors and able to use all 24 taste adjectives. Then we analyzed the result by MDS. Finally we could find 5 definite relations between colors and tastes. The result suggested that the number of colors which can be associated with tastes are quite limited. Also, only limited colors can be associated with tastes and it is different by sex. This study shows not only the relation between the color and the taste but also how closely the taste is related to other colors. This study can be used for effective food package design, advertising and so on.
색에 의한 맛의 연상과 관련된 선행 연구에 의하면 사람은 제한된 특정 색만을 맛과 연관지어 생각한다고 한다. 그리고 그 연관성은 음식물의 색에 대한 개인적인 경험의 종류와 정도에 의해 결정된다고 한다. 그리하여 본 연구에서는 특정 맛을 연상시키는 특정 색이 있을 것이라 가정하고, 색과 맛의 연상에 관한 특성을 파악하기로 하였다. 보다 객관적이고 일반적인 연구를 위해 "우리말 색 이름 사전"과 "표준 국어 대사전"을 활용하여 일반인들이 흔히 접하고 사용하는 24개의 색과 24개의 미각 형용사를 추출하였다. 그리고 색과 맛에 민감하면서도 그 어휘를 모두 구사할 수 있는 20명의 대학생을 대상으로 각각의 24개의 색 샘플을 보여준 후, 각각의 24가지의 미각형용사가 얼마나 느껴지는지 7점 척도로 측정하였다. 그렇게 수집된 정보는 다차원 척도법을 이용하여 분석하였다. 실험 결과, 색과 미각의 5가지 분명한 관계가 발견되었다. 이 연구 결과를 통해 미각을 연상시키는 색은 한정되어 있다는 것을 알 수 있고, 또 한정된 색들도 한정된 미각만을 연상시킨다는 것뿐만 아니라 그것은 성별에 따라 다를 수 있음을 도출해낼 수 있다. 본 연구는 특정 색과 특정 미각의 연관성뿐 아니라 다른 특정 색들과의 관계도 나타내므로 효과적인 식품 패키지 디자인, 광고 등에 활용될 수 있을 것이다.