Development of Protocol for Standardized Emotion Induction in Children

아동 정서 유발 프로토콜 개발

  • Jang, Eun-Hye (IT Convergence Technology Research Laboratory, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Yang, Gyung-Hye (HCI Lab, Samsung Advanced Institute of Technology) ;
  • Lee, Jeong-Mi (Department of Psychology, Brain Research Institute, Chungnam National University) ;
  • Chung, Myung-Ae (IT Convergence Technology Research Laboratory, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Sohn, Jin-Hun (Department of Psychology, Brain Research Institute, Chungnam National University)
  • 장은혜 (한국전자통신연구원 융합기술연구부문) ;
  • 양경혜 (삼성종합기술원 HCI Lab) ;
  • 이정미 (충남대학교 심리학과/뇌과학 연구소) ;
  • 정명애 (한국전자통신연구원 융합기술연구부문) ;
  • 손진훈 (충남대학교 심리학과/뇌과학 연구소)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The aim of this study was to develop a research protocol that provides standardized conditioning stimuli in effectively evoking emotion-specific responses in children. The protocol targets five specific emotions(i.e., happiness, sadness, anger, distress, and boredom) by introducing study participants to a combination of music, color, stories, and dolls. This research protocol also includes a self-report emotion assessment scale specially developed for this study to verify the types of emotion induced. Evaluation of the method entailed triangulation of the results from the subjects' self-reported emotional state corresponding to each conditioned stimulus as well as behavioral observations conducted by researchers. Findings suggest that this new protocol effectively evokes five emotions in correspondence to the way it was intended for appropriate emotion induction. Additionally, results showed that female children than male children are more likely to feel boredom; and school-aged children were more likely to react to sadness than pre-school children.

본 연구는 아동을 대상으로 기쁨, 슬픔, 분노, 스트레스와 무료함의 다섯 가지 정서를 유발시키는 정서프로토콜을 개발하고 이를 표준화하고자 실시되었다. 심상을 유발하는 이야기 음악 색깔 인형을 이용하여 각각의 정서를 유발시키는 상황을 구성하였다. 또한 정서 평가를 위하여 아동용 정서평가척도를 개발하였다. 아동은 다섯 가지의 정서 상황을 경험한 후, 자신의 정서 상태를 평가하였다. 정서 프로토콜에 대한 평가는 아동의 자기보고와 전문가의 행동 관찰 분석으로 이루어졌다. 연구 결과, 개발된 정서 프로토콜은 각각의 정서를 효과적으로 유발시킨 것으로 나타났다. 연령별 별 비교에서는, 남아보다는 여아가 무료함을 더 강하게 느꼈으며, 학령 이후의 아동은 학령이전의 아동보다 슬픔에 더 민감한 것으로 나타났다.

Keywords