Measurement of Maneuverability in the Restricted Area by Numerical Model Ship

수치 모형선에 의한 제한수역에서의 조종성능 측정

  • 박병수 (경상대학교 해양경찰시스템학과(해양산업연구소)) ;
  • 김종화 (부경대학교 실습선) ;
  • 김척수 (광양해운(주))
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The ship maneuverability is changed by the effects of the bank cushion and the squat in the restricted water area. It is difficult to test the ship maneuverability by the real ship in the restricted water area because of ship's safety. In this study, a numerical model ship was used to simulate the ship's motion and to get information about the bank cushion and the squat in the restricted water area. The less apart from the quay the ship ran, the more ship's heading changed. The greatest change of ship's heading was $22.37^{\circ}$ when a ratio of the length between ship and quay to ship's breadh(=D/B) was 0.2. The squat of the ship was greater in shallower water and at faster speed. The greatest squat was 0.29m when a ratio of water depth to ship's draft(H/d) was 1.25 and ship's speed was 8 knots, the reduced speed was found to be the most important factor in the shallow water area for safety of the ship.

제한수역에서는 Bank cushion과 Squat의 작용으로 인하여 선체의 운동특성이 변한다. 실선을 통한 제한수역에서의 조종성능의 측정은 선박의 안전 때문에 어려운 실정이다. 본 연구에서 제한수역에서의 측벽효과와 Squat에 관한 정보를 얻기 위해 수치모델을 이용하여 선박의 운동을 모사하였다. 선박과 안벽의 거리가 좁을수록 선수방위는 많이 변하였다. 선수방위의 최대 변화치는 선폭에 대한 이안거리의 비(D/B)=0.2에서 $22.37^{\circ}$를 나타내었다. Squat는 속력이 빠를수록 흘수가 작을수록 커졌다. Squat의 최대치는 흘수에 대한 수심(H/d)=1.25, 속력 8knot일 때 0.29m였다. 선박의 안전운항을 위하여 제한수역에서는 감속이 가장 중요한 요소인 것으로 나타났다.

Keywords

References

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