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IPTV Evolution and Extension of Customer Needs

IPTV의 진화와 고객니즈의 확장에 대한 연구

  • 심진보 (한국전자통신연구원 전략경영연구팀) ;
  • 정덕화 (배재대학교 교양교육센터)
  • Published : 2009.03.28

Abstract

This study includes literature research and empirical study with the subject of experts in order to anticipate the direction of IPTV evolution, the extension of customer needs, and the technology related to needs themselves. According to the results of the study, it is expected that IPTV will evolve as a converged media platform that integrates the demands of communication, information, and entertainment; and the customer needs for IPTV will be extended from the basic needs for previous TV(high quality and low cost) to 4A(Any Time, Any Where, Any Contents, Any Device) needs. In particular, as the IPTV evolves, the needs for customization(Any Contents needs) will be regarded most importantly among the 4A needs; this implies that what matters is how contents are created and distributed in order for the IPTV to take priority in competition afterwards.

본 연구는 IPTV의 진화방향과 고객니즈의 확장, 그리고 해당 니즈와 관련된 기술의 예측을 위한 문헌 연구와 전문가 대상의 실증연구를 수행하였다. 연구결과, IPTV는 커뮤니케이션, 인포메이션, 엔터테인먼트 수요를 통합하는 융합미디어 플랫폼으로 진화할 것으로 예상되고, IPTV에 대한 고객니즈는 기존 TV에 대한 기본 욕구인 고품질?저비용 욕구에서 4A(Any Time, Any Where, Any Contents, Any Device) 니즈로 확장되어 갈 것으로 예측되었다. 특히 IPTV가 진화할수록 4A니즈 가운데 Customization 욕구 (Any Contents)가 가장 중요해질 것으로 예측되며, 이는 향후 IPTV 경쟁우위의 창출이 콘텐츠의 제작과 유통에 달려있다는 것을 시사한다.

Keywords

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