A GA-Based Algorithm for Generating a Train Speed Profile Optimizing Energy Efficiency

에너지 최적의 열차 속도 궤적 생성을 위한 GA 기반 알고리즘

  • 강문호 (선문대학교 정보통신공학과) ;
  • 한문섭 (한국철도기술연구원 전철전력연구실)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This paper proposes an optimal algorithm for generating a train speed profile giving optimal energy efficiency based on GA (Genetic Algorithm) and shows its effectiveness with simulations. After simplifying the train operation mode to a maximum traction, a coasting and a maximum breaking, adjusting the coasting point to minimize the train consuming energy is the basic scheme. Satisfying the two constraints, running distance and running time between two stations, a coasting point is determined by GA with a fitness function consisting of a target running time. Simulation results have shown that multiple coasting points could exist satisfying both of the two constraints. After figuring out consumed energies according to the multiple coasting points, an optimal train speed profile with a coasting point giving the smallest consumed energy has been selected. Simulation blocks for the train performance simulation and GA have been designed with the Simulink.

본 논문에서는 열차 운전시 최적의 에너지 효율을 얻기 위해서 GA(Genetic Algorithm)를 이용하여 열차 속도 프로파일을 생성하는 최적 알고리즘을 제시하고 시뮬레이션을 통해 유효성을 보였다. 역간의 열차 운전 모드를 최대 역행, 타행, 최대 제동으로 간략화 시키고 타행지점을 조절하여 열차 운전시 소비되는 에너지를 최소화 시키는 방식을 기본으로 하여, 정해진 거리의 두 역간을 정해진 운전시간 내에 도달하기 위하여 목표 운전시간을 이용하여 적합도(Fitness) 함수를 설정한 후, GA 알고리즘을 적용하여 역간 거리와 목표 운전시간의 두 제한요소를 모두 만족시키는 타행 지점들을 결정하였다. 시뮬레이션 결과 두 제한 요소들을 만족하는 타행 지점이 여러 개가 존재함을 확인하였고, 각 타행지점들에 따른 소비 에너지를 도출하여 에너지 소비량이 가장 적은 타행지점을 선정하여 최종적인 열차속도 프로파일을 결정하였다. 시뮬레이션을 위해 Simulink를 이용하여 열차성능 시뮬레이션 블록들과 GA 블록들을 설계하였다.

Keywords

References

  1. Deutsche Bahn AG, Energy efficiency strategies for rolling stock and train operation
  2. P. G. Howlett and P. J. Pudney(1995), Energy-Efficient Train Control, Springer
  3. Rongfang(Rachel) Liu a, Iakov M. Golovitcher(2003), “Energyefficient operation of rail vehicles,” Transportation Research Part A, Vol. 37, pp.917-932 https://doi.org/10.1016/j.tra.2003.07.001
  4. C. Yeo, and T. Koseki(2002), “Optimization of running profile of train by dynamic programming,” National Convention of IEEJ, pp.85-86
  5. K. K. Wong and T. K. Ho(2004), “Dynamic coast control of train movement with genetic algorithm,” International Journal of Systems Science, Vol. 35, No. 13-14, pp.835-846 https://doi.org/10.1080/00207720412331203633
  6. Hee-Soo Hwang(1998), “Control strategy for optimal compromise between trip time and energy consumption in a high-speed railway,” IEEE Trans. on Systemss, Man, and Cybernetics-Part A: Systems and Humans, Vol. 28, No. 6
  7. MathWorks, Simulink - Simulation and Model-Based Design
  8. W. J. Davis, Jr.(1926), The Tractive Resistance of Electric Locomotives and Cars, General Electric Review
  9. Jyh-Cheng Jong and Sloan Chang(2005), “Algorithms for generating train speed profile,” Journal of Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol. 6, pp.356-371
  10. K. F., Man, K. S. Tang, S. Kwong, and W. A. Halang(1997), Genetic Algorithms for Control and Signal Processing, Springer Verlag
  11. MathWorks, Simulink 7 Writing S-Functions
  12. 철도청(1994), 과천/분당성 인버터제어 전동차 정비지침서, pp. 146-151