Development of Learning Strategy Scale for College Students

전문대학생을 위한 학습전략 진단 도구의 개발

  • Received : 2008.09.18
  • Accepted : 2009.02.26
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to develop of learning strategy scale for college students. This study further classified several sub-areas and defined each concepts of learning strategy. Based upon the classification of each sub-areas, tentative test items were developed through the verification of validity by three professionals. A pilot study of the developed scale was administered to 239 college students. And the research collected major data from 1,012 college students. Data were analyzed to obtain item quality, reliability, and validity analysis. The results of this study were as follows. The scale for learning strategy was defined by eight factors and they were 'self-management strategy', 'examination-readiness strategy', 'cognitive strategy', 'memorizing strategy', 'reporting strategy', 'resource-utilization strategy', 'self-regulated strategy', 'cooperative learning strategy'. The results of the confirmatory factor analysis proved the eight factors in the learning strategy. And criterion validity evidence was also obtained from a correlation analysis of the level of academic achievement.

Keywords

References

  1. 강태용(2002). 학습기술 훈련이 고등학생의 학습 습관, 학습동기 및 학업성취에 미치는 효과, 부산대학교 대학원 박사학위논문
  2. 권두승(2000). 전문대학 졸업생의 실태 및 산업체요구 조사, 한국전문대학교육협의회
  3. 김경화(2001). 자기조정 학습전략 훈련의 효과분석, 경성대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김동일(2005). 학업상담을 위한 학습전략 프로그램, 학지사
  5. 김석수(2006). 좋은 리포트 어떻게 쓸 것인가? 경북대학교 교수학습센터 공부법 특강 시리즈 자료집
  6. 김아영(2002). 학업동기 척도 표준화 연구, 교육평가연구 15(1), 157-184
  7. 김영진(2003). 아동·청소년 지도자를 위한 학습상담연구, 양서원
  8. 김은영(2006). 대학생 동기조절 훈련 프로그램의 개발 및 효과, 서울여자대학교 대학원 박사학위논문
  9. 류철섭(2001). 초인지 독해전략 훈련이 영어 독해에 미치는 효과에 관한 연구, 한국교원대학교석사학위논문
  10. 박성미(2001). 구조적 및 적응적 일치이론에 근거한 학과적응 분석, 부산대학교 대학원 박사학위논문
  11. 박성은(2001). 상황화된 인지 교수방법의 학습효과에 관한 연구, 연세대학교 대학원 교육학과 박사학위논문
  12. 변영계.강태용(2001). 대학생들의 학습기술 훈련방안 탐색, 고등교육연구 12(2), 95-116
  13. 변영계.강태용(2003). 대학생들의 학습기술 향상을 위한 학습기술 측정에 대한 연구, 교육연구, 13, 19-37
  14. 이은화(2007). 리포트작성전략, 부산대학교 교수 학습지원센터
  15. 이은화.강한나(2006). 대학생들의 학습기술 활용실태 및 학습기술 훈련에 대한 요구 조사, 아시아교육연구 7(4), 277-300
  16. 정명화.신경숙.박성미(2005). 전문대학생의 학과적응 증진을 위한 멘토링 프로그램 효과, 교육학연구 43(1), 1-20
  17. 최항석(2001). 성공적인 성인학습의 전략적 습관, 한국성인교육학회 4(2), 81-96
  18. Ben-David, A., & Lechtentritt, R.(1999). Ethiopain and Israeli student's adjustment to college: the effect of the family, social support and individual coping styles. Journal of Comparative Family Studies 30, 297-313
  19. Brown, A. L., Campione, J. C., & Day, J. D. (1981). Learning to Learn: On Training Students to Learn from Texts, Educational Research 10(2), 14-21 https://doi.org/10.3102/0013189X010002014
  20. Dawis, R., & Lofquist, L. H.(1984). A psychological theory of work adjustment. Minneapolis: Univ. of Minnesota Press
  21. Dimon, G.(1994). The effect of reading/ study skills courses on high-risk students. Unpublished Doctoral Dissertation, The Claremont Graduate University
  22. Felder, R. M. & Silverman, L. K.(1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education, Enginerrring Education 78(7), 674
  23. Gall, M. D., Gall, J. P., Jacobsen, D. R., & Bullock, T. L. (1990). Tools for Learning, Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development
  24. Gettinger, M., & Seibert, J. K.(2002). Contributions of study skills to academic competence, School Psychology Review 31(3), 350-365
  25. Jones, B. F. (1983). Integration Learning Strategies and Text Research to Teach High Order Thinking Skills in Schools. Paper presented at Annual Meeting of theAmerican Educational Research Association. Montreal, Canada
  26. London, M.(1997). London's Career Motivation Theory: An Update on Measurement and Research. Journal of Career Assessment 5, 61-80 https://doi.org/10.1177/106907279700500105
  27. Pintrich , P. R. & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and Self-regulated LearningComponents of Classroom Academic Performance, Journal of Educational Psychology 82(1), 33-40 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  28. Weinstein, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The Teaching of Learning Strategies, In M. Wittrock ed. The Handbook of Research on Teaching (3rd. ed), New York: Macmillan