The Effect of a Career Exploration Program Using Career Portfolio on Self-efficacy and Career Identity of Vocational High School Students

커리어포트폴리오를 활용한 진로탐색 프로그램이 전문계 고등학생의 자기효능감 및 진로정체감에 미치는 효과

  • Received : 2008.08.30
  • Accepted : 2008.11.10
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of a career exploration program using career portfolio for vocational high school students and suggest ideas for making a decision their career and occupation. The number of subjects in this study were 50 high school students in Busan metropolitan city among which 25 were assigned for the experimental group and 25 in the control group. The career exploration program utilizing career portfolio in this study was composed of 12 sessions utilizing the career portfolio. This program was based on Jeong et al.'s career development program(2005) for high school students and Choi's career exploration program using internet(2005). The instruments of this study were self-efficacy scale and career identity scale. The average, standard deviation and the differences between the pre and post-test were calculated and processed by SPSS WIN 14.0. The major findings of this study can be summarized as follows: First, the career exploration program using career portfolio was effective to enhance significantly the level of the self-efficacy of vocational high school students. Second, the career exploration program using career portfolio was also effective to enhance career identity.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 동아대학교

References

  1. 강옥희(2003). 집단상담 진로탐색과 인터넷 진로 탐색이 중학생의 진로성숙과 진로결정에 미치 는 효과, 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 김경애(2004). 진로탐색 프로그램이 중학생의 진 로성숙과 자아존중감에 미치는 효과, 대전대학 교 교육대학원 석사학위논문
  3. 김봉환.김병석.정철영(2000). 학교진로상담, 서울:학지사
  4. 김봉환.허은영(2006). 직업카드를 활용한 진로지 도 프로그램이 중학생의 진로성숙도에 미치는 효과, 상담학연구 7(2), 433-445
  5. 김수자(1991). 진로탐색 프로그램이 고교생의 진 로성숙 내외통제성 및 자아개념에 미치는 효 과, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김재은(2001). 인터넷 홈페이지를 활용한 진로탐 색이 중학생의 진로성숙도에 미치는 효과, 건국대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 김창길 (2004). 정보통신기술(ICT)을 활용한 진로 인식 프로그램이 초등학생의 진로성숙에 미치 는 영향, 고신대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김충기.김희수 역(2003). 진로상담의 기술, 서울: 시그마프레스
  9. 노기숙(2004) 진로탐색 집단상담 프로그램이 중 학생의 진로성숙과 진로 결정자기효능감에 미치 는 효과, 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 박대희(2005) 진로탐색 훈련이 실업계 고등학생들의 자아개념과 진로의식성숙에 미치는 효과, 영남대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 박아청(1984). 아이덴티티의 탐색, 서울: 정민사
  12. 백순근(2000). 수행평가의 원리, 서울: 교육과학사
  13. 새교육공동체위원회(2000). 지식기반사회의 교육 공동체 구축을 위한 교육정책 보고서, 서울: 새 교육공동체위원회
  14. 석진억(2003) 공업계 고등학교 학생들의 직업관 및 진로지도 개선에 관한 연구, 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 엄미현(2006). 집단진로상담 프로그램이 실업계 고등학생의 진로정체감에 미치는 효과, 성균관 대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 이윤직(2004). 포트폴리오를 활용한 사회과 수업 이 학생의 학습태도 및 학업성취도에 미치는 영향, 대구교대 교육대학원 석사학위논문
  17. 이은경(2008). 실업계 고등학교 직업교육의 현황 분석과 개선 방안, 숙명여대 교육대학원 석사 학위논문
  18. 이현정(2005). 중학생용 직업카드 개발과 이를 활 용한 진로상담 프로그램이 중학생의 진로성숙 도에 미치는 영향, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 장석민 외(2001). 진로교육목표 및 내용체계화 연구, 한국직업능력개발원 연구보고 01-42
  20. 장선숙(2003). 인터넷 활용 진로정보탐색 프로그 램이 고등학생의 진로의사결정 자기효능감 및 진로성숙 개선에 미치는 효과, 경상대학교 대학원 박사학위논문
  21. 정명호(2005) 울산광역시 실업계고등학교 진로지 도 실태 및 개선방안에 관한 연구, 울산대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 정복연(2004). 진로지도 프로그램이 고등학생의 자아정체감과 진로성숙도에 미치는 효과, 한국 교원대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 정윤경.이지연.김나라(2005). 커리어포트폴리오 프로그램 개발, 서울: 한국직업능력개발원
  24. 정철영.박동열.김진화.채연희.김재호.조단비(2006). 고등학생 진로지도 직업지도 진로교 육프로그램 개발, 한국농업교육학회 38(3), 251-277
  25. 조한무(1997). 포트폴리오 평가가 체육수업에 미치는 효과, 한국체대 대학원 박사학위논문
  26. 최영애(2005) 인터넷을 활용한 진로탐색프로그램 이 실업계고등학생의 진로성숙도에 미치는 영 향, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 한국진로교육학회(2002). 진로교육의 이론과 실제, 서울 : 교육과학사
  28. 한영순(2003). 인터넷을 활용한 진로교육 프로그 램이 초등학생의 진로성숙에 미치는 효과, 전주대학교 교육대학원 석사학위논문
  29. 홍혜영(1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과 의 관계 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  30. 허 현(2000). 실업계 고등학교 학생의 진로지도에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위논문
  31. Arter, J. A. & Spandel, V.(1992). Using portfolios of student work in instruction and assessment, Educational Measurement: Issue and Practice 11(3), 285-301 https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1992.tb00230
  32. Barrett, H.(2000). Create your own electronic portfolio, Learning & Leading with Technology 27(2), 14-21
  33. Betz, N. E.(1994). Basic issue and concepts in career counseling for women, In W. B. W미노 & S. H. Osipow(Eds.), Career Counseling for Women(237-261), Hillsdale, NJ: Erlbaum
  34. Betz. N. E. & Hackette, G.(1983). The relationship of mathematics self-efficacy expectation to the selection of science-based college majors, Journal of Vocational Behavior 23, 329-345 https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90046-5
  35. Gysbers, N. C., Heppner, M. J., & Johnston, J.A.(2003). 진로상담의 실제{Career Counseling:Process, Issues, and Techniques}, (김봉환 역).서울: 학지사. (원전은 1998년에 출판)
  36. Herman, J. L. & Winters(1992). Portfolio research: A slim collection, Educational Leadership, 49(1), 35-43
  37. Johnson, N., Johnson, J., & Yates, C.(1981). Six month follow-up on the effects of the vocational exploration group on career maturity, Journal of counseling Psychology 28(2), 1182-1197
  38. Koch, L. & Rumrill, P.(1999). The career portfolio as a job placement and retention tool for people with disabilities, Journal of Vocational Rehabilitation 13, 141-142
  39. Luzzo, D. A.(1993). Value of career decision making self-efficacy in predicting career decision making attitudes and skills, Journal of Counseling Psychology 40, 194-199 https://doi.org/10.1037/0022-0167.40.2.194
  40. Paulson, F. L., Paulson, P. R., Meyer, C.A.(1991). What makes a portfolio a portfolio? Educational Leadership 48(2), 178-192
  41. Simons, H. A.(1962). The new science of range decision, New York: Harper & Rows
  42. Shackelford, R. L.(1996). Student portfolios: A process/product leaning and assessment strategy, The Technology Teacher 55(8), 477-496
  43. Smith, G. M.(1981). The effectiveness of career guidance class: An organizational comparison, Journal of College Student Personal 15, 168-179
  44. http://www.aveneteefolio.com
  45. http://www.sunong.hs.kr
  46. http:/www.dongbyun.ms.kr
  47. http://doe.sd.gov