Effects of Family Conflict & Self Control on School Maladjustments of Early Adolescents

가족갈등과 자기통제가 초기 청소년의 학교부적응에 미치는 영향

  • Son, Mi-Yeong (Cheongju City Health Family Support Center Family Culture Team) ;
  • Kim, Yeong-Hee (Dept. of Child Welfare, Chungbuk National Univ.)
  • 손미영 (청주시 건강가정지원센터) ;
  • 김영희 (충북대학교 아동복지학과)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of family conflict and self-control on school maladjustments of early adolescents. Subjects of this study consisted 662 middle school students drawn from 4 middle schools in Cheong-ju city. The results of this study were as follows: First, younger students' maladjustment to teachers was influenced by variables such as school year, economic levels, conflict strength between parents, conflict settlement between parents, reliability between parents and children, communication between parents and children and self-control, etc. In other words, students' maladjustment to teachers was high at the students in the 2nd year rather than in the 1st year, low economic level, high conflict strength between parents that younger students perceived, low conflict settlement between parents, low reliability between parents and children, high hostility between parents and children and low self-control. Second, younger students' maladjustment to the class was influenced by variables such as gender, school year, economic levels, conflict strength between parents, reliability between parents and children, communication between parents and children, and self-control, etc. In other words, young students' maladjustment to the class was high at the 2nd year students rather than at the 1st year students, low economic level, high conflict strength between parents, low reliability between parents and children, poor communication between parents and children, and low self-control. Third, younger students' maladjustment to rules was influenced by variables such as school year, economic level, conflict level between parents, hostility between parents and children, and self-control, etc. In other words, younger students' maladjustment to rules was high at the 1st year students rather than the 2nd year students of middle school, low economic level, high conflict strength between parents, high hospitality between parents and children and low self-control, etc. Fourth, younger students' maladjustment to friends was influenced by variables such as conflict strength between parents, conflict settlement between parents, hospitality between parents and children, and self-control, etc. In other words, younger students' maladjustment to friends was high at high conflict strength between parents, low conflict settlement between parents, high hospitality between parents and children and low self-control, etc. In the study, self-control was found to be the most important variable at younger students' maladjustment to teachers, class and rules, etc, and conflict settlement between parents was found to be the most significant variable at younger students' maladjustment to friends.

Keywords

References

  1. 강지흔(2005). 남.여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 권순용(2006). 청소년의 학교적응 관련변인의 인과적 구조분석. 중등교육연구, 54(3), 329-349
  3. 김경신.조윤정(2000). 남자청소년의 문제행동과 개인 및 가족관련변인. 한국가족관계학회지, 5(1), 45-65
  4. 김득성.김정옥.송정아(2000). 부부의사소통유형과 부부폭력과의 관계. 한국가정관리학회지, 18(1), 1-16
  5. 김선희.김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166
  6. 김세레나(2007). 중학생의 학교부적응 요인에 관한 연구. 청주대학교 사회복지.행정대학원 석사학위논문
  7. 김영희.박희경.조주영(2004). 가족간의 갈등과 인성특성이 청소년의 내면적.외면적 적응에 미치는 영향. 놀이치료연구, 8(2), 88-95
  8. 김영희.이정미(2002). 부모간의 갈등이 아동.청소년의 자아존중감 및 부적응에 미치는 영향. 놀이치료연구, 6(1), 95-114
  9. 김용래(1993). 학업성적에 대한 기여변인의 영향력 분석. 동국대학교 대학원 박사학위논문
  10. 김인성(2007). 청소년이 지각한 부모갈등과 자아탄력성 및 학교생활적응의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 김준호.김선애(1995). 부모의 통제유형과 자녀의 반사회적 행동과의 관계. 한국아동학회지, 16(2), 49-63
  12. 김혜경(2008). 인문계 고등학생이 지각하는 부부갈등이 학교생활적응에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 김혜영(2003). 가족기능과 대인관계 및 청소년의 부적응. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  14. 김혜진(2003). 부부갈등과 부모-자녀관계 및 아동의 학교적응간의 관계. 서울여자대학교대학원 석사학위논문
  15. 남순식(2002). 중학생이 지각한 가정의 심리적 환경과 학교생활적응. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 류경희(2003). 청소년의 학교생활 부적응에 영향을 미치는 가족관련 변인. 대한가정학회지, 41(12), 147-168
  17. 문은식(2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회.심리적 변인들의 구조적 분석. 충남대학교 대학원 박사학위논문
  18. 박선주(2007). 부모간의 갈등과 어머니의 훈육방식이 아동의 공격성에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  19. 박은숙(2007). 부모의 훈육방식과 청소년의 자아개념이 자기통제에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  20. 배숙진(1998). 청소년에게 지각된 부모의 양육태도, 자아개념, 학교적응간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  21. 송명자(1995). 발달심리학. 서울: 학지사
  22. 송미원(1999). 초등학생의 자아개념 및 불안이 학교적응에 미치는 영향. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 송윤심(2007). 부모의 언어통제유형과 학령기 아동의 자기통제력이 학교적응에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  24. 신나나.도현심(2000). 청소년의 자아개념에 대한 부모-자녀관계와 학교생활적응간의 상호작용효과. 한국가정관리학회지, 18(3), 99-113
  25. 우영숙.정지인(1997). 중학생의 학교부적응 실태와 학교사회사업 서비스욕구에 관한 연구. 한국아동복지학회지, 5(1), 47~69
  26. 유선경(2007). 내적 통제소재와 가족관련 변인이 청소년의 학교생활적응에 미치는 영향. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 유효현(2001). 자기효능감과 학습동기 및 학교적응간의 관계 분석. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  28. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계-아동의 사려성, 자아개념 및 어머니의 양육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 38(2), 97-110
  29. 이경은(1998). 학교생활 부적응 유형과 요인에 따른 학교사회사업서비스 욕구에 관한 연구. 대구대학교 박사학위논문
  30. 이경화(2005). 아동의 학교부적응에 영향을 미치는 관련변인의 구조분석. 한국아동학회지, 26(4), 157-171
  31. 이숙영(2000). 중학생의 진로교육 개선에 관한 연구. 경원대학교 대학원 석사학위논문
  32. 이영선.이경님(2004). 청소년의 개인적 변인, 가족 및 학교환경변인이 또래 공격피해에 미치는 영향. 한국생활과학지, 13(5), 659-672
  33. 이은해.김정윤.오정원(2001). 아동의 또래지위 및 친구관계와 학교적응의 관계. 동아학논총, 22(1), 25-39
  34. 이정덕.권영옥(1997). 자녀가 지각한 부부갈등척도(CPIC)의 타당도 연구. 아동학회지, 18(1), 65-80
  35. 이정윤.이경아(2004). 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지, 16(2), 261-276
  36. 이준영(2003). 애착의 질과 중학생의 학교적응의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  37. 이진숙(2004). 청소년 자녀가 지각한 부모의 부부관계 및 부모에 대한 애착과 학교적응의 관계. 한국가정관리학회지, 22(3), 47-61
  38. 이향선(2000). 부부갈등이 청소년기에 미치는 영향. 서강대학교 수도자 대학원 석사학위논문
  39. 이혜령(2000). 고등학생의 가정환경이 학교생활적응에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  40. 이혜수(2004). 청소년 자녀가 지각한 부부갈등과 청소년의 공격성과의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문
  41. 임성윤(2005). 중학생이 지각한 가정환경이 학교생활적응에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  42. 임정순(1993). 아동의 의존성과 학교적응과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  43. 전귀연.최보가(1995). 가족의 응집성이 청소년의 적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 33(2), 73-87
  44. 전병세(1991). 청소년 친구집단과 비행간의 상관성 연구. 서울: 한국형사정책연구원
  45. 전효경(2002). 학교적응프로그램이 학교부적응 여중생의 자아존중감, 자기표현 및 학습내적통재에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문
  46. 전화연(2006). 청소년의 가정환경변인이 학교생활적응에 미치는 영향: 애착, 부모의 양육태도, 부모갈등을 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  47. 정선혜(2000). 초기 청소년의 친구관계 및 부모와의 관계와 자아지각간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  48. 정유미.김득성(1998). 청소년의 환경적 변인 및 부모와의 의사소통이 문제행동에 미치는 영향-부산시내 실업계 여고생을 중심으로. 대한가정학회지, 36(3), 31-45
  49. 정유진(2000). 청소년 학교생활 적응의 관련변인. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  50. 조은정(2008). 청소년의 자아효능감과 학교적응의 관계에서 부모, 교사, 친구 애착의 매개효과 검증. 청소년학연구, 15(6), 299-322
  51. 최지은.신용주(2003). 청소년이 지각한 부모-자녀관계, 또래관계, 교사와 관계가 학교생활적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2). 199-210
  52. 추미애.박아청(2006). 초등학생의 자기효능감과 학습동기 및 학교적응간의 관계. 한국아동교육학회지, 15(2), 271-288
  53. 허정경(2004). 학령기 아동의 자기조절능력 척도 개발과 관련변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  54. 홍현화(1997). 가족의 응집성 및 적응성과 아동의 학교적응과의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  55. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454 https://doi.org/10.1007/BF02202939
  56. Aydin. B., & Oztuncu. F.(2001). Examination of adolescents negative thought, depressive mood, family environment. Adolescence, 36, 77-83
  57. Baber, B. K.(1994). Family, personality and adolescent problem behavior. Journal of Marriage and the Family, 54, 69-79
  58. Barber, B. K.(1998). Interparental conflict styles and youth problem behaviors: A two-sample replication study. Journal of Marriage and the Family, 60(1), 119-132 https://doi.org/10.2307/353446
  59. Barber, B. K., & Erickson, L. D.(2001). Adolescent social initiative: Antecedents in the ecology of social connection. Journal of Adolescent Research, 16, 326-354 https://doi.org/10.1177/0743558401164003
  60. Brody, G. H., Arias, U., & Fincham, F. D.(1996). Linking marital and child attributions to family process and parent-child relationship. Journal of Family Psychology, 4, 498-421
  61. Buehler, C., Anthony, C., Krishnakumar, A., Stone, G., Gerard, J., & Pemberton, S.(1997). Interparental conflict and youth problem behavior: A meta analysis. Journal of Child and Family Studies, 6, 233-247 https://doi.org/10.1023/A:1025006909538
  62. Calzada, E. J., & Eyberg, S. M.(2002). Self-reported parenting practices in Dominican and Puerto Rican mothers of young children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(3), 354-363 https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3103_07
  63. Catrin, F., Rutger, E., & Roy, B.(2005). Parenting behavior and adolescent behavioral and emotional problem: The role of self-control. Journal of Behavioral Development, 29(1), 58-69 https://doi.org/10.1080/01650250444000333
  64. Farber, R. L., & Long, L.(1991). Children in context: The role of the family in child psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 813-820 https://doi.org/10.1037/0022-006X.59.6.813
  65. Grych, J. H. & Fincham, F. D.(1990). Interparental conflict and child adjustment: Testing the mediational role of appraisals in the cognitive-contextual framework. Child Development, 71(6), 1648-1652
  66. Grych, J. H. & Fincham, F. D.(2001). Interparental conflict and child development: Theory, research, and applications. Cambridge University Press
  67. Grych, J. H., Harold, G. T., & Miles, C. J.(2003). A prospective investigation of appraisals as mediators of the link between interparental conflict and child adjustment. Child Development, 74(4), 1176-1193 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00600
  68. Grych, J. H., Seid, M., & Fincham, F. D.(1992). Assessing Marital conflict from the child s perspective: The Children's Perception of Interparental Conflict Scale. Child Development, 63, 558-572 https://doi.org/10.2307/1131346
  69. Harold, G. T., Shelton, K. H., Goeke-Morey, M. C., & Cummings, M.(2004). Marital conflict, child emotional security about family relationship and child adjustment. Social Development, 13(3), 350-376 https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2004.00272.x
  70. Jenkins, J., Simpson, A., Dunn, J., & O'Connor, T. G.(2005). Mutual influence of marital conflict and children's behavior problems: Shared and nonshared family risks. Child Development, 76(1), 432-451
  71. Kiztman, K. M., & Cohen, R.(2003). Parent's versus children's perception of interparental conflict as predictor of children;s friendship quality. Journal of Social and Personal Relationships, 20(4), 689-700 https://doi.org/10.1177/02654075030205007
  72. Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J.(1996). Linkages between friendship and adjustment during early school adjustment. Child Development, 67(3), 235-251
  73. Lyons, J. B.(2004). Family systems, adolescent antisocial behavior, and loneliness: A test of mediating and moderating and moderating models. N. Y. : N.Y. University Press
  74. Muraven, M. & Baumeister, R. F.(2000). Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble at muscle? Psychological Bulletin, 26, 247-259
  75. Raffaelli, M., Crockett, L. J., & Shen, Y.(2005). Developmental stability and change in self-regulation from childhood to adolescence. Journal of Genetic Psychology, 166, 54-75 https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.54-76
  76. Silk, J. S., Steinberg, L., & Morris, A. S.(2003). Adolescent' emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880 https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00643.x
  77. Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Bone, A. L.(2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 271-322 https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  78. Wills, T. A., & Stoolmiller, M.(2002). The role of self-control in early escalation of substance use: A time-varying analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 986-997 https://doi.org/10.1037/0022-006X.70.4.986
  79. Windle, M.(1992). A longitudinal study of stress buffering for adolescent problem behaviors. Developmental Psychology, 28(3), 522-529 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.3.522