한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집 (Communications of Mathematical Education)
- 제23권4호
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- Pages.1079-1092
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- 2009
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- 1226-6663(pISSN)
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- 2287-9935(eISSN)
뉴턴의 이항정리에 대한 수학사의 교수법적 고찰
The Pedagogical Analysis of the History of Mathematics on Newton's Binomial Theorem
- 조정수 (영남대학교)
- Cho, Cheong-Soo (Department of Mathematics Education, Yeungnam University)
- 발행 : 2009.11.30
초록
본 연구는 무한급수와 멱급수의 발생 배경과 발달 과정의 인식론적 토대가 되었던 뉴턴의 이항정리(binomial theorem)의 개념을 살펴보고, 그 발달 과정에서 얻어진 제곱근의 근삿값 구하는 방법, 뉴턴의 역유율법을 이용한 정적분 구하는 방법, 그리고 메르카토어 급수와 그레고리 급수의 발견 과정을 알아보고자 한다. 이 과정을 통하여 뉴턴의 이항정리가 가지는 수학사의 교수법적 논의를 제시하고자 한다.
The purpose of this study is to investigate Newton's binomial theorem that was on epistemological basis of the emergent background and developmental course of infinite series and power series. Through this investigation, it will be examined how finding the approximate of square root of given numbers, the method of the inverse method of fluxions by Newton, and Gregory and Mercator series were developed in the course of history of mathematics. As the result of this study pedagogical analysis and discussion of the history of mathematics on Newton's binomial theorem will be presented.
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