Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 23 Issue 4
- /
- Pages.999-1014
- /
- 2009
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
On the awareness of mathematics by college students and a suggestion to elevate such awareness in universities
대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안
- Park, Hyung-Bin (Dept. of Math. Education, Mokpo National University) ;
- Lee, Heon-Soo (Dept. of Math., Mokpo National University)
- Published : 2009.11.30
Abstract
In this paper, we made an investigation into the awareness of mathematics by college students, they took a course in mathematics as the liberal arts. Mathematics as the liberal arts is divided into 2 types: mathematics focused on calculus or statistics, and living mathematics except them. We researched mathematics as the liberal arts on a curriculum in several universities and analyzed them. From these results, we suggest the improvement of mathematics as the liberal arts in university.
본 논문에서는 대학의 교양수학 과목의 개설 현황과 대학생들의 교양수학에 대한 인식에 대하여 알아보고, 교양수학에 대한 긍정적인 인식의 변화를 위한 방안에 대하여 연구하였다. 대학생들의 교양수학에 대한 현재의 인식과 교양수학에 대한 긍정적인 인식의 변화를 위하여 실생활과 관련된 수학적 내용을 위주로 하여 구성한 '수학과 문화'라는 교양수학과목을 수강하는 학생들을 대상으로 수강전과 후의 수학과목에 대한 인식의 변화를 조사?분석하였다. 그 결과 수학과목에 대한 인식이 긍정적으로 변화했음을 알 수 있었다.