Comparison of early tertiary mathematics in USA and Korea

미국과 한국의 초기 고등수학 발전과정 비교연구

  • Published : 2009.11.30

Abstract

In this article, we give a comparative study on the last 300 years of USA and Korean tertiary mathematics. The first mathematics classes in United States were offered before July, 1638, but the real founding of tertiary mathematics courses was in 1640 when Henry Dunster assumed the duties of the presidency at Harvard. President Dunster read arithmetics and geometry on Mondays and Tuesdays to the third year students during the first three quarters, and astronomy in the last quarter. So tertiary mathematics education in United States began at Harvard which is the oldest college in USA. After 230 years since then, Benjamin Peirce in 1870 made a major and first American contribution to mathematics and got an attention from European mathematicians. Major change on the role of Harvard mathematics from teaching to research made by G.D. Birkhoff when he joined as an assistant professor in 1912. Tertiary mathematics education in Korea started long before Chosun Dynasty. But it was given to only small number of government actuarial officers. Modern mathematics education of tertiary level in Korea was given at Sungkyunkwan, Ewha, Paichai, and Soongsil. But all college level education opportunity, particularly in mathematics, was taken over by colonial government after 1920. And some technical and normal schools offered some tertiary mathematics courses. There was no college mathematics department in Korea until 1945. After the World War II, the first college mathematics department was established, and Rimhak Ree in 1949 made a major and first Korean contribution to modern mathematics, and later found Ree group. He got an attention from western mathematicians for the first time as a Korean. It can be compared with Benjamin Peirce's contribution for USA.

초등(elementary), 중등(secondary)교육에 이어지는 대학 및 직업 교육을 총칭하여 고등(tertiary) 교육이라고 한다. 본 연구는 미국에서의 고등(tertiary)수학과 한국에서의 고등수학 초기 발전과정을 비교 연구한다. 미국 대학에서의 수학 강좌개설의 역사를 살펴보면 하버드대 학장인 던스터가 1640년 산술과 기하를 예비졸업생들을 대상으로 지도한 기록이 남아있다[10]. 이 기록에 의하면 미국 대학과정의 수학은 1636년 설립된 하버드 대학에서 1640년부터 실질적인 강의가 시작되었다고 할 수 있다. 미국의 수학자로는 1870년 'Linear Associative Algebra'를 발간한 하버드의 벤자민 퍼스가 비로소 수학에 대한 학술적인 기여를 통하여 처음으로 유럽학계의 주목을 받는다. 미국의 경우 세 번째 연구중심대학으로 시작한 시카고대학의 성장과 함께 학술적으로 유럽 수학계의 인정을 받고 미국 수학연구의 존재를 학계에 알린 미국인 수학자로 G.D. 버코프를 꼽는다. 1912년 하버드대 수학과 교수로 부임하여 하버드대 수학과의 역할을 교육에서 연구로 바꾸는데 결정적인 역할을 한다. 즉, 미국 수학이 교육에서 연구 단계로 진화하는 과정에 무려 200년 이상이 걸렸다는 사실을 확인할 수 있다. 하버드에서 대학 과정이 설립될 즈음 조선에서의 고등수학의 상황은 어떠하였을까? 한반도에서는 조선산학과 구한말의 대학부 및 연희 전문학교 수물과를 거쳐 1945년 8월 2차 세계대전이 끝나면서 비로소 일제식민통치하에서 벗어난 1945년 4년제 대학에 수학과가 처음 설립된다. 일제 강점기에는 중학교와 전문학교 이과에서 일부 직업교육 또는 대학수학이 다루어졌다. 한국의 경우 경성대의 이임학이 1947년 막스 존의 미해결 문제를 풀며 한국 근대수학자의 존재를 서양에 알리게 된다. 본 연구에서는 미국과 한국의 초기 고등수학 발전과정을 수학자 중심으로 비교 연구하여 발전 단계를 진단한다.

Keywords