Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 23 Issue 4
- /
- Pages.961-976
- /
- 2009
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A study for the development of curriculum and courses of mathematics for engineering majors
공학전공자를 위한 대학수학교육과정 및 교과목 개발 연구
- Kim, Sung-Ock (Global Leadership School, Handong Global University) ;
- Ahn, Kyung-Mo (School of Spatial Environment System Engineering, Handong Global University) ;
- Lee, Jong-Won (School of Computer Science & Electrical Engineering, Handong Global University)
- Published : 2009.11.30
Abstract
The purpose of this study is to revise the curriculum of mathematics, which is the basic for the engineering studies, especially for the disciplines of the electronic engineering, computer science, computer engineering, mechanical engineering, environmental engineering, civil engineering and architecture. Another goal of this research was to integrate a computer software, MATLAB into a mathematics course so that the mathematical concepts and theories in the course can be visualized to help students understand some difficult subjects and enhance their interest in mathematics.
본 연구에서는 공학의 제 분야 중 한동대학교에서 제공하는 전공인 전자공학, 전산과학, 컴퓨터 공학, 기계공학, 제어시스템공학, 토목공학, 건축공학, 및 환경공학 등의 기초과정으로서의 수학 교육과정을 재정립하여 공학의 기초과정으로서의 체계를 구축하고 교과목을 개발하되 수학내용을 모듈화 하여 수준별 혹은 단계별로 교과목을 구성하고자 하였다. 또한, MATLAB을 수학교육에 접목한 과목과 그 교재를 개발하여 학생들에게 그래픽을 통해 수학에 대한 친근감을 주고 수학 내용의 이해도를 높이고자 하였다.