A Study on the Effects of Corporate Association in Family Restaurants upon Customer's Company Evaluation - Focused on the Medicating Roles of Service Valuation -

패밀리 레스토랑에 대한 고객의 기업 연상이 기업평가에 미치는 영향연구 - 서비스 평가의 매개역할을 중심으로 -

  • Jung, Hyo-Sun (Dept. of Culinary Science and Arts, KyungHee University) ;
  • Yoon, Hye-Hyun (Dept. of Culinary Science and Arts, KyungHee University)
  • 정효선 (경희대학교 조리과학과) ;
  • 윤혜현 (경희대학교 조리과학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study was to understand the influence of corporate association in family restaurants upon the customer's service valuation and company evaluation and to empirically analyze whether the service valuation plays a mediating role between the corporate association and the company evaluation. Self-administered questionnaires were completed by 301 customers and the data were analysed by frequency, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The primary results are as follows. Multiple regression analysis, to verify the hypothesis, showed that corporate association(corporate competence association $\beta$=0.636; corporate social responsibility association $\beta$=0.091) in family restaurants had positively significant influence upon service valuation, and service valuation($\beta$=0.567) had positively significant influence on company evaluation. As a result of analyzing the mediating effects, the direct effects(corporate competence association $\beta$=0.166; corporate social responsibility association $\beta$=0.123) of the corporate association in family restaurants upon customer's corporate evaluation were indicated to be smaller than the total effects(corporate competence association $\beta$=0.430; corporate social responsibility association $\beta$=0.161). Accordingly, the partial mediating effect was surveyed to exist that has influence upon company evaluation through service evaluation without explaining 100% directly in evaluation on corporate association.

본 연구에서는 패밀리 레스토랑 고객의 기업 연상이 서비스 평가 및 기업 평가에 미치는 영향을 파악하고, 이러한 인과관계에 있어서 서비스 평가가의 매개역할을 고찰하고자 하였다. 자기기 입식 설문 방법으로 총 600명의 패밀리 레스토랑 고객을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 이중 301부를 SPSS 통계프로그램을 이용하여 빈도 분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관분석, 다중회귀분석으로 분석하였다. 분석 결과, 패밀리 레스토랑의 기업 연상 중 능력 연상($\beta$=0.636)과 사회적 책임 연상($\beta$=0.091)은 고객의 인지된 서비스 평가에 유의한 긍정적인 영향을 주었으며, 패밀리 레스토랑의 서비스 평가($\beta$=0.567)는 기업 평가에 유의한 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 서비스 평가의 매개효과를 분석한 결과, 패밀리 레스토랑의 기업 연상이 고객의 기업 평가에 영향을 미치는 직접 효과가 전체 효과보다 작기 때문에 패밀리 레스토랑에 대한 기업 연상이 매개변수인 서비스 평가를 통해서 기업에 대한 평가에 유의한 영향을 미치는 매개효과가 존재하는 것으로 조사되었다.

Keywords