The Prioritized Traits of Brand Association Initiating Consumers' Preference on Fine Dining selection

고급 레스토랑 선택에 있어서 브랜드 연상 속성의 우선순위 연구

  • Kwon, Yong-Joo (Dept. of Hotel Management, KyungHee University) ;
  • Kim, Ji-Eun (Dept. of Hotel Management, KyungHee University)
  • 권용주 (경희대학교 호텔경영학과) ;
  • 김지은 (경희대학교 호텔경영학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

As consumers are more conscious about the preferred traits and branding in restaurant selection, restaurant practitioners are getting more interested in the traits which constitute and influence consumers' brand association. Dining selection is known to be a complicated psychological process that consumers undergo, incorporating social and cultural values, personal tastes, and other psychological factors. This study was designed to investigate the specific non-food traits perceived by consumers in fine restaurant selection. Also, it prioritized those examined traits. Building on exploratory qualitative research, results from 11 interviews through focus group sessions were utilized in data analysis. Content analysis of the interviews enabled categorization of the associations. The categorized variables were utilized for empirical data analysis of conjoint analysis. First, the results suggested five superior traits such as atmosphere, price, customer relations, employee competence, and convenience of systems in fine restaurant brand association. Second, they were prioritized in the order of atmosphere, price, consumer relations, employee competence, and convenience. Finally this study provided practical implications for fine restaurant professionals in linking consumers' psychologically networked traits to brand selection.

소비자들은 레스토랑 선택에 있어서 선호되는 속성을 기억 속에서 연결함으로 해서 다양한 니즈를 만족시키고 자아를 표현할 수 있는 이미지의 브랜드에 충실하게 된다. 소비자가 레스토랑을 선택하는 과정은 사회적, 문화적 가치, 개인 성향 등을 포함하는 복잡한 심리적 과정이다. 따라서, 본 연구는 고급 레스토랑 중심으로, 레스토랑 음식 속성 이외의 레스토랑 선택 속성들을 알아보고 그들의 우선순위를 조사하고자 시행하였다. 연구방법으로 포커스 그룹 세션을 통해 브랜드 연상의 변수를 파악하고, 이를 통해 실증적 연구를 컨조인트 분석을 통해 실시하였다. 결과로서, 시스템 편리성, 분위기, 가격, 서비스 측면(고객과의 관계형성, 직원의 능력)이 주요 속성으로 인지되었다. 아울러 그러한 속성의 중요도 순서는 분위기가 첫 번째 순위로 나타났으며, 가격, 관계 형성, 직원의 능력, 시스템 편리성 순으로 나타났다. 본 연구는 브랜드 연상과 레스토랑 선호의 관련성을 설명하고 있으며, 브랜드 선호 속성에 관한 향후 연구의 발판이 된다.

Keywords