The Influence of Transformational Leadership on Job Satisfaction and Customer Orientation in Hotel F&B Employees

변혁적 리더십이 호텔 식음료 종사원의 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향

  • Oh, Young-Sub (Dept. of Foodservice Management & Cuisine, Gyeongju University)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This Study is an analysis on the effects of relational factors(shared transformational leadership) among leadership, employees' job satisfaction and customer orientation. To accomplish this, it was determined that the analysis derived from a hypothesis and literature reviews and data collected from 322 F&B employees of five-star hotel in Seoul. The collected data has been analyzed by SPSS 14.0. and results were as follows. First, transformational leadership(charisma, individual consideration, intellectual stimuli) would affect job satisfaction, It was found that charisma had a positively significant effect on job satisfaction alone while individual consideration and intellectual stimuli had a positively significant effect on job satisfaction. Second, job satisfaction would affect customer orientation, It was found to have a positively significant effect on the relations with customer orientation. Based on the results of this study, suggestions about hotel managers' transformational leadership, employees' job satisfaction and customer orientation were made.

본 연구는 호텔 관리자의 변혁적 리더십이 식음료 서비스 종사원의 직무만족과 고객지향성에 미치는 효과를 실증적으로 규명하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 문헌연구를 통해 가설을 도출하였으며, 서울 지역 특1급 호텔 식음료 서비스 종사원을 대상으로 설문지 375부를 배부하여 미회수 30부, 불성실한 응답 23부를 제외한 총 322부를 최종분석에 사용하였다. 분석은 SPSS 14.0 통계패키지를 이용하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 변혁적 리더십이 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 가설 1과 세부가설 1-1, 1-2, 1-3을 검증한 결과 직무만족에 유의적인 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 변혁적 리더십이 고객지향성에 영향을 미칠 것이라는 가설 2와 2-1, 2-2, 2-3을 검증한 결과 가설 2와 세부가설 2-2는 유의적인 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 세부가설 2-1과 2-3은 유의성이 타나지 않았다. 둘째, 직무만족이 고객지향성에 영향을 미칠 것이라는 가설 3을 검증한 결과 유의적인 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구는 호텔 관리자의 변혁적 리더십과 종사원들의 직무만족, 고객지향성에 관한 시사점을 제안하였다.

Keywords