The Effect of the Uniformity of Franchisee Service Quality on Customer Satisfaction and Behavioral Intention in Korean Franchise Restaurants

한식 프랜차이즈 가맹점의 서비스 품질 동일성 유지가 고객 만족 및 행동 의도에 미치는 영향

  • Jung, Seung-Hoon (Dept. of Food Service Management and Culinary, Gyeongju University) ;
  • Kim, Min (Dept. of Food Service Management and Culinary, Gyeongju University) ;
  • Lee, Yeon-Jung (Dept. of Food Service Management and Culinary, Gyeongju University)
  • 정승훈 (경주대학교 외식조리과) ;
  • 김민 (경주대학교 외식조리과) ;
  • 이연정 (경주대학교 외식조리과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

Franchise restaurants in Korea are making efforts to improve service quality by developing and following service quality manuals to provide uniform services. This study was conducted to verify the fact that such efforts to provide uniform services would increase customer satisfaction and influence customers' decision to revisit. After setting up research models and hypotheses, the survey was conducted for 30 days from April 1 to 30, 2008 and a total of 279 copies were analyzed. The result of this study includes three findings. First, among the independent variables pertaining to the influence of uniform service quality on customer satisfaction, service uniformity, brand uniformity, and space arrangement uniformity were most influential. Also, among the brand image variables, service uniformity was most influential on customer satisfaction. Second, it was found that uniform service quality had positive influence on customers' behavioral intentions and that menu was the most influential factor. Third, it was found that higher customer satisfaction had greater influence on customers' behavioral intentions.

국내 프랜차이즈 레스토랑들은 자체 내의 서비스 품질 메뉴얼을 갖추고 그에 따른 동일화된 서비스를 제공하여 서비스의 질적 수준을 향상시키고자 노력하고 있지만 여전히 본점과 가맹점 간의 차이를 보이고 있다. 본 연구는 가맹점의 서비스 동일성에 대한 노력이 고객 만족과 행동 의도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 외식업체의 고객 만족 경영에 도움이 되고자 한다. 연구의 목적에 맞게 모형과 가설을 설정한 뒤 설문조사는 2008년 4월 1일부터 30일까지 30일간 하였고, 총 279부(회수율 93.0%)를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 서비스 품질 동일성 유지가 고객 만족에 미치는 영향은 독립변수 중 종업원 서비스 동일성, 브랜드 동일성, 공간 배치 및 기능성 동일성이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이 중 종업원 서비스 동일성이 가장 영향력이 큰 것으로 나타났다. 둘째, 서비스 품질의 동일성 유지가 행동 의도에 미치는 영향은 서비스 품질의 동일성이 잘 이루어질수록 고객의 재방문의도와 추천 의도가 높아짐을 알 수 있었고, 이중 메뉴 동일성 유지가 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객 만족이 행동 의도에 미치는 영향은 고객 만족이 높을수록 행동 의도가 높아짐을 알 수 있었다.

Keywords