Marital Conflict, Maternal Parenting Behavior, and a Child's Friendship Quality as a Function of Bully/Victim Groups

또래괴롭힘 집단의 유형에 따른 부부갈등, 어머니의 양육행동 및 아동의 친구관계의 질

  • Hwang, Eun-Young (Department of Consumer Science and Human Development, Ewha Womans Univ.) ;
  • Doh, Hyun-Sim (Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.) ;
  • Shin, Jung-Hee (Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.)
  • 황은영 (이화여자대학교 소비자인간발달학과) ;
  • 도현심 (이화여자대학교 아동학협동과정) ;
  • 신정희 (이화여자대학교 아동학협동과정)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine that marital conflict, maternal parenting behavior, and a child's friendship quality varied as a function of bully/victim groups. A sample of 227 elementary school children and their mothers participated in the study. Children answered questionnaires regarding maternal parenting behavior, friendship quality, and bullying/victimization and mothers rated their marital conflict. The data were analyzed by frequencies, factor analysis, one-way ANOVAs, and Duncan's post-hoc analyses. The bully/victim distribution was 8.4% bullies, 7.9% victims, 4.4% bully-victims, and 79.3% normative contrasts when reported by children themselves and 9.3% bullies, 4.8% victims, 5.3% bully-victims, and 80.6% normative contrasts when reported by peers. Bullies and bully-victims experienced higher marital conflict than normative contrasts. Bully-victims perceived higher maternal warmth than bullies and both bullies and victims perceived higher maternal rejection/punishment than normative contrasts. Victims perceived their mothers to be more permissive/neglected than normative contrasts, and bully-victims perceived them to be more overprotective than both bullies and normative contrasts. Both bullies and bully-victims showed higher negative function of friendship quality than victims.

Keywords

References

  1. 김민정(2001). 부모의 양육행동, 부부갈등 및 아동의 형제자매관계와 아동의 공격성 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김선미(2005). 어머니의 양육행동 및 남녀 아동의 자아존중감과 또래괴롭힘 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김연하.김영아(2007). 유아들의 또래 괴롭힘에 대한 교사들의 인식과 교사 효능감. 아동학회지, 28(6), 217-233
  4. 김영아.김연하(2008). 유아교육기관 내 또래 괴롭힘 현상에 대한 교사, 예비교사, 어머니의 인식 비교. 열린유아교육연구, 13(1), 279-301
  5. 김용태.박한샘(1997). 청소년 친구 따돌림의 실태조사. 청소년대화의 광장
  6. 김혜원.이해경(2000). 집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(1), 45-64
  7. 김효정(1991). 어머니의 통제유형이 유아의 공격성 및 자아개념에 미치는 영향. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 노경선.심희옥(2004). 학령기 아동이 지각한 부모의 양육행동 및 또래괴롭힘 경험. 아동학회지, 25(6), 241-257
  9. 노치영(1988). 가정폭력이 아동의 공격성에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 도현심.최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래 경험과 아동의 자아존중감간의 관계. 아동학회지, 19(2), 19-34
  11. 도현심.최미경(2001). 또래 괴롭힘 피해아의 경험에 관한 심층면접. 한국가정관리학회지, 19(2), 31-47
  12. 박보경(2002). 아동의 인성특성, 부모-자녀관계 및 부부갈등과 또래괴롭힘. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 박보경.한세영.최미경.도현심(2004). 또래괴롭힘 집단에 따른 아동의 인성특성, 부모에 대한 애착 및 부모의 부부갈등. 한국가정관리학회지, 22(1), 45-54
  14. 박영신.김의철(2001). 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 1(1), 63-89
  15. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  16. 서미정.김경연(2004). 아동의 개인적.환경적 특성과 또래괴롭힘. 아동학회지, 25(2), 93-108
  17. 손진희.홍지영.양재혁(1998). 집단따돌림을 당하는 아이들을 위한 집단상담 프로그램 개발. 서울특별시 청소년 종합상담실
  18. 심선보(2000). 가정환경변인, 심리사회적 특성과 집단따돌림 경험유형과의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  19. 신유림(2006). 학령기 아동의 또래 괴롭힘에서 측정방법에 따른 심리사회적 부적응 차이: 자기보고법과 또래 지명법의 비교. 한국가정관리학회지, 24(4), 141-150
  20. 안재진.이경님(2002). 아동의 개인적 변인과 환경적 변인이 또래에 의한 괴롭힘에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 20(2), 9-20
  21. 이경님(2001). 아동의 또래괴롭힘과 관련변인간의 인과관계: 아동의 행동문제, 내외통제소재와 어머니의 양육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 39(8), 31-52
  22. 이민아(1999). 초등학생의 집단 괴롭힘 개입유형과 심리적 특성의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이은해.고윤주(1999). 학령기 아동을 위한 친구관계의 질 척도 개발에 관한 연구. 아동학회지, 20(2), 225-242
  24. 이은해.고윤주(2004). 또래괴롭힘에 관련된 아동의 친구관계와 자아지각. 아동학회지, 25(4), 1-16
  25. 이점숙.유안진(1999). 개인적인 요인과 사회적인 요인에 따른 직접적인 괴롭힘과 관계에서의 따돌림. 아동학회지, 20(3), 107-121
  26. 이지원(1999). 부모의 양육태도가 또래로부터의 공격피해에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  27. 이춘재.곽금주(2000). 집단 따돌림경험 유형에 따른 자기개념과 사회적지지. 한국심리학회지, 13(1), 65-80
  28. 이해경.김혜원(2000). 폭력노출이 집단괴롭힘 가해와 피해행동에 미치는 영향, 심리적 변인들과의 상호작용효과를 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 13(1), 95-113
  29. 장휘숙(2001). 아동발달. 서울: 박영사
  30. 전재천(2000). 초등학생의 집단따돌림과 부모의 양육태도, 학교적응과의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  31. 정은희.이미숙(2004). 아동이 지각한 부부갈등, 아동의 공격성과 또래괴롭힘 가해 및 피해와의 관계. 한국가정관리학회, 22(4), 115-126
  32. 최미경.도현심(2001). 또래 괴롭힘 피해아의 경험에 관한 심층면접. 한국가정관리학회지, 19(2), 31-47
  33. 최은숙(1999). 집단따돌림 가해, 피해 경향과 관련된 심리적 요인에 관한 일 연구. 서강대학교 대학원 석사학위논문
  34. 황성숙(1999). 학교 내 집단따돌림에 대한 일 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  35. 황정난(2000). 아동의 또래간 공격성 및 피공격성 실태 및 관련변인과의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  36. Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analysis. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall
  37. Bee, H.(1997). The developing child(8th ed). N.Y.: Longman
  38. Berndt, T. J.(1996). Exploring the effects of friendship quality on social development. In W. M. Bukowski, A. F. Newcomb, & W. W. Hartup, W. W.(1996). The company they keep : Friendship in childhood and adolescence(346-365).N.Y.: Cambridge University Press
  39. Bowers, L., Smith, P. K., & Binney, V.(1994). Perceived family relationships of bullies, victims, and bully/victims in middle childhood. Journal of Social Personal Relationship, 11, 215-232 https://doi.org/10.1177/0265407594112004
  40. Buehler, C., Anthony, C., Krishnakumar, A., & Stone, G.(1997). Interparental conflict and youth problem behaviors: A meta-analysis. Journal of Child & Family Studies, 6, 223-247
  41. Cairns, R. B., Cairns, B. D., Neckerman, H., Gest, S., & Gariepy, J-L.(1988). Social networks and aggressive behavior: Peer support or peer rejection? Developmental Psychology, 24, 815-823 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.815
  42. Camodeca, M., Goossens, F. A., Terwogt, M. M., Schuengel, C.(2002). Bullying and Victimization Among School-age Children: Stability and Links to Proactive and Reactive Aggression. Social Development, 11(3), 332-345 https://doi.org/10.1111/1467-9507.00203
  43. Crick, N. R., & Bigbee, M. A.(1998). Relational and overt forms of peer victimization: A multiinformant approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 337-347 https://doi.org/10.1037/0022-006X.66.2.337
  44. Crick, N. R. & Gropeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722 https://doi.org/10.2307/1131945
  45. Crick, N. R., & Werner, N. E.(1998). Response decision processes in relational and overt aggression. Child Development, 69, 1630-1639 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06181.x
  46. Davies, P. T., & Cummings, E. M.(1994). Marital conflict and child adjustment : An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, 387-411 https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.3.387
  47. Dishion, T. J.(1990). The family ecology of boys' peer relations in middle childhood. Child Development, 61, 874-892 https://doi.org/10.2307/1130971
  48. Doh, H. & Falbo, T.(1999). Social competence, maternal attentiveness, and overprotectiveness: Only children in Korea. International Journal of Behavioral Development, 23, 149-162 https://doi.org/10.1080/016502599384044
  49. Egan, S. K. & Perry, D. G.(1998). Dose low self-regard invite victimization? Developmental Psychology, 34, 299-309 https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.2.299
  50. Emery, R.(1982). Interparental conflict and the children of discord and divorce. Psychology Bulletin, 92(3), 310-330 https://doi.org/10.1037/0033-2909.92.2.310
  51. Finnegan, R. A., Hodges, E. V. E., & Perry, D. G.(1996). Preoccupied and avoidance coping during middle childhood. Child Development, 67, 1318-1378 https://doi.org/10.2307/1131702
  52. Fauber, R., & Long, N.(1991). Children in context: The role of family in child psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 813-820 https://doi.org/10.1037/0022-006X.59.6.813
  53. Frazer, M.(1996). Aggressive behavior in childhood and early adolescence: an ecological-developmental perspective on youth Violence. Social Work, 41(4), 347-361
  54. Furman. W., & Buhrmester, D.(1985). Children's perceptions of the personal relationships in their social networks. Developmental Psychology, 21, 1016-1024 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.6.1016
  55. Goldberg, W. A., & Easterbrooks, M. A.(1984). Role of marital quality in toddler development. Developmental Psychology, 20, 504-514 https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.3.504
  56. Graham, S. & Juvonen, J.(1998). Self-blame and peer victimization in middle school: An attributional analysis. Developmental Psychology, 34, 582-599
  57. Gropeter, J. K., & Crick, N. R.(1996). Relational aggression, overt aggression, and friendship. Child Development, 67, 2328-2338 https://doi.org/10.2307/1131626
  58. Grych. J. H., Seid, M., & Fincham, F. D.(1992). Assessing marital conflict from the child's perspective: The children's perception of interparental conflict scale. Development Psychology, 29, 611-621 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611
  59. Hart, C. H., Nelson, D. A., Robinson, C. C., Olsen, S. F., & McNeilly-Choque, M. K.(1998). Overt and relational aggression in Russian nursery-school-age children: Parenting style and marital linkages. Developmental Psychology, 34, 687-697 https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.4.687
  60. Hartup, W. W.(1996). The company they keep : Friendship and their developmental significance. Child Development, 67, 1-13 https://doi.org/10.2307/1131681
  61. Karatzias, A., Power, K. G., & Swanson, V.(2002). Bullying and victimization in Scottish secondary schools : Same or separate entities? Aggressive behavior, 28, 45-61 https://doi.org/10.1002/ab.90005
  62. Keenan, K., Loeber, R., Zhang, Q., Stouthamer-Loeber, M. & Van Kammen, W.(1995). The influence of deviant peers on the development of boys' destructive and delinquent behavior temporal analysis. Developmental Psychology, 7, 715-726 https://doi.org/10.1017/S0954579400006805
  63. Kumpulainen, K., Rasanen, E., Henttonen, I., Almovist, F., Kresanove, K., Linna, S. L., Moilanen, I., Piha, J., Puura, K. & Tamminen, T.(1998). Bullying and psychiatric symptoms among elementary school-age children. Child Abuse and Neglect, 22, 705-717 https://doi.org/10.1016/S0145-2134(98)00049-0
  64. Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C.(1996). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67(3), 1103-1118 https://doi.org/10.2307/1131882
  65. Ladd, G. W., & Ladd, B. K.(1998). Parenting behaviors and parent-child relationships : Correlates of peer victimization in kindergarten. Developmental Psychology, 34(6), 1450-1458 https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.6.1450
  66. Luster, T., & Okagaki, L.(2005). Parenting: An ecological perspective. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  67. Nelson, D. A., Hart, C. H., Yang, C., Olsen, J. A., & Jin, S.(2006). Aversive parenting in China: Associations with child physical and relational aggression. Child Development, 77, 554-572 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00890.x
  68. Nelson, D. A., Robinson, C. C., & Hart, C. H.(2005). Relational and physical aggression of preschool-age children: Peer status linkage across informations. Early Education & Development, 16, 115-139 https://doi.org/10.1207/s15566935eed1602_2
  69. Olweus, D.(1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, DC: Hemisphere
  70. Olweus, D.(1984). Aggressors and their victims: Bullying at school. In Freud, N. & Gault, H.(Eds). Disruptive behavior in schools. N.Y.: John Wiley & Sons
  71. Olweus, D.(1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell
  72. Parker, J. G. & Gottman, J. M.(1989). Social and emotional development in a relational context: Friendship interaction from early childhood to adolescence. In Berndt, T. J. & Ladd, G. W.(Eds.). Peer relationships in child development(95-131). N.Y.: Wiley
  73. Pellegrini, A. D., Bartini, M., & Brooks, F.(1999). School bullies, victims, and aggressive victims: Factors relating to group affiliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 92(2), 216-224
  74. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. (1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24(6), 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  75. Perry, D. G., Williard, J. C. & Perry, L. C.(1990). Peer's perceptions of the consequences that victimized children provide aggressors. Child Development, 61, 1310-1325 https://doi.org/10.2307/1130744
  76. Rubin, K. H., Dwyer, K. D., Booth, C. L., Kim, A. H., Burgess, K. B., & Rose, L. K.(2004). Attachment, friendship, and psychosocial functioning in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 24(4), 326-356 https://doi.org/10.1177/0272431604268530
  77. Schwartz, D.(2000). Subtypes of victims and aggressors in children's peer groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 28( 2), 181-192 https://doi.org/10.1023/A:1005174831561
  78. Schwartz, D., Dodge, K. A., & Coie, J. D.(1993). The emergence of chronic peer victimization in boys' play groups. Child Development, 64, 1755-1772 https://doi.org/10.2307/1131467
  79. Schwartz, D., Dodge, K. A., Petit, G. S., & Bates, J. E.(1997). The early socialization of aggressive victim of bullying. Child Development, 68, 665-675 https://doi.org/10.2307/1132117
  80. Schwartz, D., Proctor, L. J. & Chien, D. H.(2001). The aggressive victim of bullying : Emotional and behavioral dysregulation as a pathway to victimization by Peers. In J. Juvonen & S. Graham(Eds.). Peer harassment in school: The plight of the vulnerable and victimized (147-174). N.Y.: The Guilford Press
  81. Slee, P. T.(1994). Situational and interpersonal correlates of bullying. Child Development, 68, 665-675 https://doi.org/10.2307/1132117