중학생의 우울 및 공격성과 DAS반응특성과의 관계연구

A Study on the Relations among Depression, Aggression and Draw-a-Story Response Characteristics of Middle School Students

  • 손현숙 (영남대학교 대학원 미술치료학과) ;
  • 김갑숙 (영남대학교 대학원 미술치료학과)
  • 발행 : 2008.10.31

초록

The purpose of this study is to inspect the use possibility of DAS as a depression assessment tool for middle school students by finding out their depression tendency and DAS characteristics. For this purpose, I have found out explored the differences between depression and aggression of in middle school students in accordance with sex and grade, and also found a relationship between DAS response characteristics, and the level of depression and aggression. The subjects of this study were 600 middle school students in Pusan and Kyungnam, and the tools used in this study were Silver's Draw-a-Story and Beck's depression scale and aggression scale. The results were analyzed two-way ANOVA analysis, Duncan test, correlation analysis and crosstab analysis. The results of this study are as follows. The depression level of the 9th grade students was higher than that of 7th grade students. And the aggression level of males was higher than in females, and higher in 8th graders than in 7th graders. The emotion content scores and the self-image scores were related to depression and aggression. So when the levels of depression and aggression were high, the emotional response of DAS and the self-image response were negative. Through this study, it is suggested that DAS has the power of discrimination as a tool measuring depression state and that DAS is meaningful because it showed it can be used as a tool for estimating the level of depression state of school students in schools.

키워드

참고문헌

  1. 곽경숙(2007). 우울경향이 있는 아동의 행동적 정서내용적 특징. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 곽금주(1992). 공격영화시청이 아동과 청소년의 사회정보처리과정에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  3. 고영인(1994). 대학생의 분노표현 양식과 우울 및 공격성과의 관계. 부산대학교 박사학위 논문
  4. 김서현(2006). 청소년기 우울장애와 비행의 성차에 대한 부정적 인지의 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김연선(1993). 초등학교 아동의 우울 및 우울대응 행동에 관한 연구. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김영아(2006). 아동 및 청소년의 우울증상에 대한 대인표상의 매개연구. 연세대학교 대학원. 박사학위논문
  7. 김은미(2008). 초등학생의 성과 학년에 따른 실버그림검사 반응특성의 차이. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문
  8. 김지경(1995). 가족관계와 우울 및 공격성과의 관련성 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  9. 박경민(1995). 아동의 우울성향과 내외통제성 및 어머니 언어통제유형의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 박정민(2007). 청소년의 우울수준과 우울대응행동에 관한 연구. 한양대학교 대학원. 석사학위논문
  11. 배은영(2007). 우울-공격성향 청소년의 인지적 정서내용조절전략의 특징 -성과 연령변인을 중심으로. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문
  12. 신미경(2006). 실버그림 검사를 적용한 초등학생의 우울성향 분석. 항양대학교 대학원. 석사학위논문
  13. 이선희(2002). 고등학생의 우울수준과 우울대응행동에 관한 연구. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 이영호(1993). 귀인양식, 생활사건, 사건귀인 및 무망감과 우울의 관계. 서울대학교 대학원. 박사학위논문
  15. 이희연(2006). 청소년기 우울장애의 성차에 대한 인지적 왜곡의 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 장은진.서민정.정철호(2001). 아동우울에 관련된 요인 및 부모 우울과의 관계 연구. 소아청소년정신의학, 12(2)
  17. 정주희(2005). 우울성향 여대생의 Draw-a-Story 검사반응특성과 집단미술치료 효과. 서울여자대학교 특수치료전문대학원. 석사학위논문
  18. 정지은(2006). 발달장애 아동 어머니의 Draw a Story 검사반응 특성 연구. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위논문
  19. 제영묘(2007). 봉생문화 가을(Sep. Oct. Nov)호 54-55
  20. 조수철.이영식(1990). 한국형 소아우울 척도의 개발. 신경정신의학, 29(4), 934-956
  21. 주리애(2006). Silver의 이야기 그림검사에 나타난 20대 여성 내담자 및 20대 여성 정상인의 검사반응 비교. 미술치료연구, 13(2), 387-404
  22. 차지연(1999). 가족 내 표현된 정서내용이 우울에 미치는 영향 - 자아존중감을 매개변인으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  23. Abramson, L. Y., Seligman, M. E. P., & Teasdale, J. D.(1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 32-48 https://doi.org/10.1037/0021-843X.87.1.32
  24. American Psychiatric Association.(1994). Diagnostic criteria from DSM-IV, Washington, DC: Author
  25. Beck, A. T.(1978). Depression inventory. Philadelphia: Center for Cognitive Therapy
  26. Betts, D.(2003). Developing a projective drawing test: Experiences With the Face Stimulus Assessment. Art therapy: Journal of the American Art Therapy Association. 20(2), 77-82 https://doi.org/10.1080/07421656.2003.10129393
  27. Carlson, G. A. & Kashani, J. H. (1998). Phenomenology of major depression from childhood through adulthood; analysis of three studies. American Journal of Psychiatry, 145, 1220-1225
  28. Chiles, J. A., Miller, M. L., & Cox, G. B.(1980). Depression in an adolescent delinquent population. Archives General Psychiatry, 37, 1179-1184 https://doi.org/10.1001/archpsyc.1980.01780230097015
  29. Cohen, B. M., Hammer, J., & Singer, S.(1988). The Diagnostic Drawing Series: A systematic approach to art therapy evaluation and research. The Arts in Psychotherapy, 15(1), 11-21 https://doi.org/10.1016/0197-4556(88)90048-2
  30. Connor, D. F.(2002). Aggression and antisocial behavior in children and adolescents. N.Y.: Guilford Press
  31. Craighead, W. E.(1991). Cognitive factors and classification issues in adolescent depression. Journal of Youth and Adolescence, 20(2), 311-326 https://doi.org/10.1007/BF01537614
  32. Earwood, C., Fedorko, M., Holzman, E., Montanari, L. & Silver, R. A.(2004). Screen for aggression and depression using the Draw-a-Story assessment. Journal of American Art Therapy Association, 21(3). 156-162 https://doi.org/10.1080/07421656.2004.10129503
  33. Gannt, L., & Tabone, C.(1998). The formal elements art therapy scale: The rating Manual. Morgantown, WV: Gargoyle
  34. Kashani, J. H., Beck, N. C. & Hoper E. W.(1987). Psychiatric disorders in a community sample of adolescents, American Journal of Psychiatry, 144, 580-590
  35. Lewinsohn, P. M.(1974). A behavioral approach to depression. In R. Friedman & M Katz(Eds.), The psychology of depression: Contemporary theory and research, 57-185. Washington, DC: Winston-Wiley
  36. Lewinsohn, P. M., Hops, H., Roberts R. E., Seeley, J. R., & Andrew, J. A.(1993). Adolescent Psychopathology: I. Prevalence and incidence of depression and other DSM-III-R disorders in high school students. Journal of Abnormal Psychology, 102, 133-144 https://doi.org/10.1037/0021-843X.102.1.133
  37. Nolen-Hoksema, S. & Gyrus, J, S.(1994). The emergence of gender difference in depression during adolescence. Psychological Bulletin, 115, 424-445 https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.3.424
  38. Panak, W. F., Gaarber, J.(1992). Role of aggression, rejection, and attributions in the prediction of depression in children, Development and Psychopathology, 4(1) 145-165 https://doi.org/10.1017/S0954579400005617
  39. Riley, S. M.(2003). Using art yherapy to address adolescent depression. In C. A. Malchiodi(Ed.), Handbook of art therapy. N.Y.: Guilford Press
  40. Silver, R. A.(1988a). Screening children and adolescents for depression through Draw a Story. American Journal of Art Therapy Association, 26(4), 119-124
  41. Silver, R. A.(1988B). Draw a Story: Screening for depression and emotional needs. N.Y.: Ablin Press
  42. Silver, R. A.(1993a). Age and Gender Differences Expressed Through Drawing: A Study of Attitudes Toward Self and Others. American Journal of Art Therapy Association, 10(3). 156-166 https://doi.org/10.1080/07421656.1993.10759001
  43. Silver, R. A.(1993b). Assessing the emotional content of drawings by older adults. American Journal of Art Therapy Association, 30, 46-50
  44. Silver, R. & Ellison, J.(1995). Identifying and assessing self-images in drawings by delinquent adolescents. The Arts in Psychotherapy
  45. Silver, R. A.(1996). Gender differences and similarities in the spatial abilities of adolescents. American Journal of Art Therapy Association, 13(2), 118-122 https://doi.org/10.1080/07421656.1996.10759206
  46. Silver, R. A.(2002). Three art assessments. N.Y.: Brunner-Routledge
  47. Silver, R. A.(2005). Aggression and Depression Assessed Through Art. N.Y.: Brunner-Routledge
  48. Wadeson, H.(1980). Art Psychotherapy. N.Y.: Wiley
  49. Weiss, B., & Catron, T. (1994). Specificity of comorbidity of aggression and depression in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 22(3), 389-401 https://doi.org/10.1007/BF02168081