DOI QR코드

DOI QR Code

콘서트홀 무대에서 음향지표와 독주 연주와의 상관관계

Connection between Acoustical Parameters and Solo Performance on a Concert Hall Stage

  • 김용희 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 이창우 (한양대학교 건축공학과) ;
  • 서춘기 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 전진용 (한양대학교 건축공학부)
  • 발행 : 2008.08.31

초록

본 연구는 무대음향 지표인 ST1을 이용하여 성악 및 기악 연주형태 모두에 대해 독주 연주자의 선호도 모델을 평가하였다. 실험은 오케스트라 쉘이 설치된 팬형상의 다목적홀에서 수행되었다. 다양한 무대 조건을 평가하기 위해 무대 위 15개 지점에서 음향지표의 측정을 실시하였으며, ST1은 -19.9 dB에서 -11.3 dB의 분포를 보였다. 청감평가를 위해 성악 및 기악 연주자들이 현장 연주평가에 참여하였으며, ST1을 기준으로 선택된 무대 위 5지점에서 연주하면서 그 위치에서의 무대음향을 평가하였다. 연주자의 선호도는 5점 척도의 등급평가법과 평가지점간의 순위결정법을 통해 도출하였다 실험결과, 성악연주자의 선호도 모델은 기악연주자의 선호도 모델과 다른 것으로 나타났으며, ST1은 무대 위 연주자의 선호도 평가결과와 잘 맞지 않는 것으로 나타났다.

This study investigated that the preference model of soloist performers for both vocal and instrumental types in terms of a stage support parameter, ST1. The test was carried out on a stage of a fan-shaped multi-purpose hall with orchestra shell. Objective measurements were carried out at 15 positions on the stage to evaluate various stage condition. The results showed that ST1 varies between -19.9 and -11.3 dB. Vocal and instrumental players participated in performance evaluation test as they played at 5 selected positions according to ST1 values. Players' preference was evaluated by 5-point rating and rank ordering method. As a result, it was found that the preference model of vocalist is different from that of instrumentalist. It was also found that the ST1 does not correlate well with the performer's preference.

키워드

참고문헌

  1. A. H. Marshall, D. Gottlob, H. Alrutz, "Acoustical conditions preferred for ensemble", J. Acoust. Soc. Am. 64, 1437-1442, 1978 https://doi.org/10.1121/1.382121
  2. M. Barron, "The Gulbenkian Great Hall, Lisbon, II: an acoustic study of a concert hall with variable stage", J. Sound and Vib. 59, 481-502, 1978 https://doi.org/10.1016/S0022-460X(78)80129-1
  3. A. C. Gade,"Investigations of musicians'room acoustic conditions in concert halls. Part I: Method and laboratory experiments", Acta Acustica united with Acustica 65, 193 -203, 1989
  4. A. C. Gade,"Investigations of musicians'room acoustic conditions in concert halls. Part II: Field experiments and synthesis of results", Acta Acustica united with Acustica 65, 249-262, 1989
  5. J. H. Rindel, "Design of new ceiling reflectors for improved ensemble in a concert hall", Applied Acoustics 34, 7-17, 1991 https://doi.org/10.1016/0003-682X(91)90043-E
  6. J. O'keefe, "A preliminary study of reflected sound on stages", 15th International Congress on Acoustics, Trondheim, 1995
  7. J. S. Bradley,"Some effects of orchestra shells", J. Acoust. Soc. Am. 100, 889-898, 1996 https://doi.org/10.1121/1.416213
  8. J. Y. Jeon, M. Barron, "Evaluation of Stage Acoustics in Seoul Arts Center Concert Hall by Measuring Stage Support", J. Acoust. Soc. Am. 117(1), 232-239, 2005 https://doi.org/10.1121/1.1829258
  9. W. Chiang, S.-t. Chen, C.-t. Huang, "Subjective assessment of stage acoustics for solo and chamber music performances", Acta Acustica united with Acustica 89, 848-856, 2003
  10. 전진용,이창우 "홀의 무대설계를 위한 음향요소연구," 대한건축 학회논문집 계획계, 16(4), 2000
  11. K. Ueno, H. Tachibana,"Cognitive modeling of musician's perception in concert halls," Acoust. Sci. & Tech., 26(2), 156-161, 2005 https://doi.org/10.1250/ast.26.156