DOI QR코드

DOI QR Code

Connection between Acoustical Parameters and Solo Performance on a Concert Hall Stage

콘서트홀 무대에서 음향지표와 독주 연주와의 상관관계

  • 김용희 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 이창우 (한양대학교 건축공학과) ;
  • 서춘기 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 전진용 (한양대학교 건축공학부)
  • Published : 2008.08.31

Abstract

This study investigated that the preference model of soloist performers for both vocal and instrumental types in terms of a stage support parameter, ST1. The test was carried out on a stage of a fan-shaped multi-purpose hall with orchestra shell. Objective measurements were carried out at 15 positions on the stage to evaluate various stage condition. The results showed that ST1 varies between -19.9 and -11.3 dB. Vocal and instrumental players participated in performance evaluation test as they played at 5 selected positions according to ST1 values. Players' preference was evaluated by 5-point rating and rank ordering method. As a result, it was found that the preference model of vocalist is different from that of instrumentalist. It was also found that the ST1 does not correlate well with the performer's preference.

본 연구는 무대음향 지표인 ST1을 이용하여 성악 및 기악 연주형태 모두에 대해 독주 연주자의 선호도 모델을 평가하였다. 실험은 오케스트라 쉘이 설치된 팬형상의 다목적홀에서 수행되었다. 다양한 무대 조건을 평가하기 위해 무대 위 15개 지점에서 음향지표의 측정을 실시하였으며, ST1은 -19.9 dB에서 -11.3 dB의 분포를 보였다. 청감평가를 위해 성악 및 기악 연주자들이 현장 연주평가에 참여하였으며, ST1을 기준으로 선택된 무대 위 5지점에서 연주하면서 그 위치에서의 무대음향을 평가하였다. 연주자의 선호도는 5점 척도의 등급평가법과 평가지점간의 순위결정법을 통해 도출하였다 실험결과, 성악연주자의 선호도 모델은 기악연주자의 선호도 모델과 다른 것으로 나타났으며, ST1은 무대 위 연주자의 선호도 평가결과와 잘 맞지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. A. H. Marshall, D. Gottlob, H. Alrutz, "Acoustical conditions preferred for ensemble", J. Acoust. Soc. Am. 64, 1437-1442, 1978 https://doi.org/10.1121/1.382121
  2. M. Barron, "The Gulbenkian Great Hall, Lisbon, II: an acoustic study of a concert hall with variable stage", J. Sound and Vib. 59, 481-502, 1978 https://doi.org/10.1016/S0022-460X(78)80129-1
  3. A. C. Gade,"Investigations of musicians'room acoustic conditions in concert halls. Part I: Method and laboratory experiments", Acta Acustica united with Acustica 65, 193 -203, 1989
  4. A. C. Gade,"Investigations of musicians'room acoustic conditions in concert halls. Part II: Field experiments and synthesis of results", Acta Acustica united with Acustica 65, 249-262, 1989
  5. J. H. Rindel, "Design of new ceiling reflectors for improved ensemble in a concert hall", Applied Acoustics 34, 7-17, 1991 https://doi.org/10.1016/0003-682X(91)90043-E
  6. J. O'keefe, "A preliminary study of reflected sound on stages", 15th International Congress on Acoustics, Trondheim, 1995
  7. J. S. Bradley,"Some effects of orchestra shells", J. Acoust. Soc. Am. 100, 889-898, 1996 https://doi.org/10.1121/1.416213
  8. J. Y. Jeon, M. Barron, "Evaluation of Stage Acoustics in Seoul Arts Center Concert Hall by Measuring Stage Support", J. Acoust. Soc. Am. 117(1), 232-239, 2005 https://doi.org/10.1121/1.1829258
  9. W. Chiang, S.-t. Chen, C.-t. Huang, "Subjective assessment of stage acoustics for solo and chamber music performances", Acta Acustica united with Acustica 89, 848-856, 2003
  10. 전진용,이창우 "홀의 무대설계를 위한 음향요소연구," 대한건축 학회논문집 계획계, 16(4), 2000
  11. K. Ueno, H. Tachibana,"Cognitive modeling of musician's perception in concert halls," Acoust. Sci. & Tech., 26(2), 156-161, 2005 https://doi.org/10.1250/ast.26.156